EU beperkt werkweek voor ‘eigen rijders’
Ook voor zelfstandige truckers wordt de werkweek aan een maximum gebonden.
Er komen Europese regels om het aantal arbeidsuren van beroepschauffeurs te beperken tot 48 per week. Vanaf 2009 geldt die beperking ook voor de ’eigen rijders’.
Dat is de kern van een compromis tussen het Europees Parlement en de EU-ministers van Transport, aldus een woordvoerster van het Parlement woensdag. Over de details van het compromis wordt volgende week verder gepraat, maar de specialisten van het Parlement waren tevreden over wat er bereikt is.
Het Parlement had erop aangedrongen ook de ’eigen rijders’ aan een maximale werkweek te binden; de ministers voelden daar aanvankelijk niets voor. In het compromis is vastgelegd dat chauffeurs die niet in loondienst zijn, op den duur in principe onder de EU-regels vallen. Er blijft echter een mogelijkheid bestaan dat de wet niet voor hen geldt. Dat hangt af van de uitkomsten van een studie door de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, naar de gevolgen. Mogelijk worden de eigen bazen alsnog uitgezonderd, of gaat er een uitzondering gelden voor bepaalde regio’s.
De Europese wet regelt dat de maximale werkweek die voor iedereen in de EU geldt (48 uur), ook op chauffeurs van toepassing is. Maar door het speciale karakter van de sector is het toegestaan om in sommige weken 60 uur te werken. Voorwaarde is dat de gemiddelde werkweek, gemeten over vier maanden, binnen de 48 uur blijft. Overigens kunnen lidstaten zelf besluiten tot een kortere werkweek, zoals in Nederland al het geval is. Ook zijn er regels vastgelegd voor pauzes.