Staking in Europese zeehavens
Werknemers in Europese zeehavens zijn van plan vrijdag het werk neer te leggen uit protest tegen de invoering van het zogenaamde Port Package. De internationale transportvakbond ITF is bang dat de havenwerkers verdwijnen, als dit plan om het havenwerk te liberaliseren wordt ingevoerd.
Dat heeft bestuurder N. Stam van FNV Bondgenoten, lid van de ITF, maandag gezegd. De havenwerkers leggen volgens hem variërend van vier tot 24 uur het werk neer. Dit gebeurt onder meer in zeehavens in België, Duitsland, Finland, Denemarken en Noorwegen.
FNV Bondgenoten heeft de werknemers in de Nederlandse zeehavens opgeroepen ook te staken. Het is vooralsnog onduidelijk hoeveel mensen het werk zullen neerleggen en hoelang dit zal duren, aldus de bond.
De staking is vooral gericht tegen de grote rederijen zoals P&O Nedlloyd, Maersk Sealand en Hanjin. De ITF ziet deze ondernemingen als ’kwade genius’ achter het Port Package.
Het Europees Parlement besluit dit jaar over het liberaliseringsplan. Als Brussel het uitvoert, kunnen volgens Stam de zeehavens werk uitbesteden aan niet-geregistreerde havenwerkers, bijvoorbeeld uit de Filipijnen. Bovendien kan het scheepspersoneel een groot deel van het havenwerk zelf uitvoeren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het laden en lossen van vracht.
Stam vindt dat het Europees Parlement met zijn handen van de havenwerkers moet afblijven. Op lange termijn verdwijnt volgens hem al het gekwalificeerd personeel als gevolg van het Port Package. Bovendien ontstaan er onveilige situaties als niet goed opgeleid personeel het havenwerk overneemt, aldus Stam.