Oplage De Pers daalt het hardst
Gratis dagblad De Pers zag in 2008 van alle dagbladen zijn oplage het hardst dalen: met ruim 23 procent. De oplage van Het Financieele Dagblad steeg met bijna 5 procent, waarmee de krant de opvallendste stijger is.
Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde oplagecijfers over 2008 van HOI, Instituut voor Media Auditing.Het fors afgeslankte De Pers maakte vorige week bekend alleen nog te verschijnen in de Randstad. De gratis kranten Metro en Spits zagen hun oplages juist met respectievelijk 3 en 2 procent toenemen.
Behalve Het Financieele Dagblad laat ook het Friesch Dagblad een opvallende stijging van ruim 2 procent zien. NRC next en Het Parool wisten vorig jaar eveneens hun oplage te verbeteren; met 1 en 0,2 procent.
De dagbladen NRC, AD en de Volkskrant laten alle drie een daling zien; NRC gaat met bijna 5 procent aan kop. De oplage van Trouw blijft met een daling van 0,9 procent redelijk stabiel.
De christelijke kranten Reformatorisch Dagblad en Nederlands Dagblad zagen de totale verspreide oplage vorig jaar ten opzichte van 2007 met respectievelijk 1,4 en 2,2 procent dalen, tot 56.227 en 31.848 stuks.