In elke straat een blok op de muur
Het vierkante blok op deze pagina heet een ”quick response code”. Welbeschouwd een gedrocht van een ding, maar volgens it-deskundigen en marketingoeroes is de QR-code het reclamemiddel van de toekomst.
Achter de tweedimensionale code op deze pagina gaat het webadres van het Reformatorisch Dagblad schuil. Iedereen met een mobiele telefoon met camera kan het blok scannen. Je komt via de internetbrowser van zijn telefoon direct op de website van deze krant terecht. De code is gratis te scannen en kan 8000 tekens opslaan, veel meer dan de bekende barcode. Deskundigen zien eindeloos veel mogelijkheden op de reclamemarkt.De QR-code werd in de jaren negentig in Japan ontwikkeld door Denso, een toeleverancier van autofabrikant Toyota. Die had geëist dat de talloze verschillende onderdelen beter en sneller identificeerbaar moesten zijn, waarop Denso de code ontwikkelde. Door de intrede van de mobiele telefoon met camera is de code ook geschikt worden voor de consumentenmarkt.
Billboards
In Japan maakt de QR-code inmiddels een vertrouwd deel van het straatbeeld uit. Wie eens in Tokio of Sjanghai heeft rondgelopen, zal het bevestigen. In iedere straat is wel een flatgebouw te vinden waarop de code levensgroot staat afgebeeld. Meestal in combinatie met een advertentie: „Scan de code en lees er meer over op internet.” De codes zijn overal te vinden. In kranten en tijdschriften, op billboards en op stations. Loterijen verkopen de codes als lot. Even scannen en kijken of je gewonnen hebt.
Opvallend genoeg is de QR-code met zijn mogelijkheden nog niet écht aangeslagen in Europa en de Verenigde Staten, maar alles wijst erop dat dit niet lang meer kan duren, zegt Marc Fonteijn. Fonteijn is onder meer voorzitter van het netwerkplatform Mobile Monday en denkt dat de mobiele code op het punt staat in Nederland door te breken. „Het is niet meer de vraag of hij komt, maar wanneer.”
De meeste wat nieuwere mobiele telefoons met een camera kunnen een QR-code scannen. Op veel modellen van Nokia is de software voorgeïnstalleerd. Voor toestellen van andere fabrikanten zijn er gratis programmaatjes te downloaden. Ook voor de iPhone zijn er verschillende applicaties verkrijgbaar.
Monumenten
Op kleine schaal komt de code al wel in Nederland voor, vertelt Fonteijn. „In Utrecht zijn monumentale panden al voorzien van codes, bescheiden aangebracht op een plaatje aan de gevel. Voorbijgangers kunnen de code scannen om meer informatie over het pand te krijgen. Informatiebordjes zijn zo overbodig geworden.
Verschillende makelaars hebben de code ook omarmd. Ze plaatsen hem op Te Koopborden. Geïnteresseerden die het blok scannen, krijgen een link waarmee foto’s van het interieur te vinden zijn en vanzelfsprekend de contactgegevens van de makelaar.” In de supermarkt zijn ze tegenwoordig ook aanwezig, zij het op kleine schaal. Woksauzen van Go-Tan bevatten een code met bijpassend recept en boodschappenlijstje.
Tijdschriften
„Het systeem is zó gemakkelijk en het kost niets”, vervolgt Fonteijn. „Bovendien is de afbeelding heel herkenbaar. Wie zo’n code gezien heeft, herkent hem de volgende keer weer. Het is dus relatief gemakkelijk het gebruik van zo’n blok te promoten. Het verbaast me dat er nog geen tijdschriften in Nederland zijn die bij hun artikelen codes plaatsen die verwijzen naar een internetlink. Via zo’n link kan de mobiele internetter een bijpassend filmpje over het artikel vinden. Is er een makkelijkere koppeling tussen gedrukte en digitale media mogelijk?”
De QR-code is niet bepaald het toonbeeld van schoonheid, maar dat hoeft niet zo te blijven. Omdat hij al leesbaar is bij ontcijfering van 80 procent van de afbeelding, is het mogelijk in de marge logo’s of afbeeldingen te verwerken. Een goed voorbeeld is de code van de Britse televisiezender BBC.
Verschillende kunstenaars zijn ook met de code aan de slag te gaan. Ze maken gebruik van kleuren, waardoor er heuse moderne kunst kan ontstaan. Het nadeel is dat niet alle scanners de kunstzinnige codes kunnen oppikken.
„Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden dat het moeilijk voor te stellen is dat de QR-code nog geen gemeengoed is in Nederland”, stelt Fonteijn. „Heel lang kan het echt niet meer duren. Ik denk dat nu de populariteit van mobiel internet toeneemt, het draagvlak voor de QR-code groter wordt. Het is wachten op een grote commerciële partij die een slimme strategie uitrolt.”