Cultuur & boeken

„Ismaël keert vandaag de dag terug”

Titel:

I. van Rijssel
9 January 2003 13:57Gewijzigd op 14 November 2020 00:03

”Kinderen van Ismaël”, verzorgd door de Arabische Wereld Zending, Amsterdam
Uitgeverij: Initiaal, Rotterdam/Den Haag, 2002
ISBN 90 74319 47 5
Pagina’s: 190
Prijs: € 9,95. Kinderen van Ismaël. Zó presenteren zij zich, de acht vertellers van evenzoveel autobiografische bekeringsgeschiedenissen van moslims. Collectief sprekend tot God in de inleiding van het boek, verklaren zij de lezer wie ze zijn. „Net als de verloren zoon keert Ismaël vandaag de dag terug aan de boezem van vader Abraham. Wij waren vijandig, maar Uw liefde vond ons. Hier zijn we; wij zochten U en U vond ons.”

Doel van dit boekje, uitgegeven op initiatief van de Arabische Wereld Zending (AWZ), is niet alleen om onze ’buren’, de bijna 900.000 moslims in Nederland, uit de mond van ex-moslims te laten vernemen dat „Jezus de beslissende factor is om met God in relatie te komen”, maar ook om christenen te stimuleren het Evangelie van redding onder moslims te gaan brengen.

De herkomst van de verhalen is heel divers. Twee ervan komen uit Egypte, één uit Palestina, één mogelijk uit Saudi-Arabië, de rest is onbekend. Drie getuigenissen zijn van vrouwen, de overigen van volwassen mannen.

De vertellers, op een na allen moslim, verhalen van de grote inwendige en uitwendige strijd en worstelingen in hun zoeken naar waarheid. Meestal zijn ze door persoonlijke relaties, via school of werk, in contact gekomen met christenen. Door eenvoudige gesprekken, het lezen van bijbelgedeelten of een christelijke brochure ontstaat twijfel aan de islam, waardoor een leegte wordt gevoeld die om vervulling roept.

„Hoe machtig is religie in het oosten”, schrijft een van hen. „Het is diep geworteld in onze genen, bloedcellen en beenmerg. Het geloof is in hem gegraveerd door de jaren van zijn kindertijd en opvoeding heen.” Daarom spreken ze allen van hevige inwendige strijd alvorens ze openlijk van hun verandering blijk geven.

In het langste verhaal, met als titel ”Hoe ik God heb leren kennen”, vertelt een man, van oorsprong moslimfundamentalist, over zijn deelname aan terroristische cellen, van zijn diepe haat tegen christenen en van de voorbereiding op de grote jihad (heilige oorlog). Hij kreeg de taak om de Bijbel en christelijke lectuur te bestuderen om effectief de christelijke evangelisatie te kunnen bestrijden door de vermeende valse leer aan de kaak te stellen… en kwam zó achter de waarheid van Gods Woord. De man kwam zelfs zo ver dat hij na vernieuwde bestudering van de koran en de islamliteratuur ook hierin de „onvermijdelijkheid van de godheid van Christus” heeft aangetoond. Na vele bijzondere gebeurtenissen, gezichten en stemmen en vooral een hevige inwendige strijd is hij „tot geloof gekomen” en gedoopt.

Visioenen
Dromen, visioenen en stemmen spelen in de helft van de verhalen een belangrijke rol. Niet zozeer om de personen in aanraking te brengen met het Woord van God, maar zij ervaren in hun waarneming persoonlijke openbaringen van Christus. Verschillenden zeggen Christus te hebben gezien in een visioen of droom, soms verscheidene malen. De één hoort alleen een stem, een ander spreekt met een persoon die op dat moment gezien wordt maar er niet werkelijk is. In het kortste verhaal, dat slechts drie bladzijden telt, is sprake van een visioen dat driemaal wordt herhaald. Daarin wordt Christus gezien, staande op een grote heide met een uitgestrekte hand, terwijl de schrijfster met heel veel anderen verdrinkt in een diepe zee.

Deze waarnemingen worden gedaan in tijden van grote innerlijke spanning, benauwdheid, angst en onzekerheid. Hierop volgt dan een gevoel van grote blijdschap en vrede, of zelfs verrukking, omdat men ervaart dat Christus Zich heeft geopenbaard en werkelijk antwoord geeft op hun gebeden. Men gevoelt dan de kracht van God en neemt kort daarop Christus aan als Heere en Verlosser, waardoor er in de beleving sprake is van een werkelijke relatie met Jezus.

Waarheid
Sterk leeft bij de schrijvers de waarheidsvraag. Als de twijfel aan de islam is gezaaid, kan deze hen niet meer bevredigen. Men voelt zich bedrogen, misleid. Veel gebeden zijn daarom in de vorm van ”Als… dan”. „Als U, Jezus, mijn God en Redder bent, verander dan mijn leven!”

Alle tot verandering gekomen moslims ervaren in meer of mindere mate de vijandschap van de omgeving waarin zij verkeren. Meestal volgt een scheiding met de familie, soms is er sprake van een zekere acceptatie. De overgang naar het christendom leidt altijd tot grote veranderingen in het leven. Vijandschap en haat maken plaats voor liefde en verdraagzaamheid.

Over het algemeen zullen moslims dit boekje als propaganda van de hand wijzen, tenzij zij in eenzelfde situatie verkeren. Daarom is het mijns inziens niet geschikt als evangelisatiemateriaal. Maar voor hen die contact hebben met moslims is het goed om van deze uitgave kennis te nemen. Niet alleen om te weten wat er in de harten van deze mensen kan omgaan, ook niet alleen om te beseffen wat de enorme invloed is van totaal andere culturen dan de onze, waarin de ratio domineert; maar ook om zich te kunnen voorbereiden op het verwoorden dat de openbaring van Gods Zoon, als onze schuldovernemende Borg, aan de ziel niet gebeurt door visioenen, maar in, en door middel van, de belofte van het goddelijk Evangelie, gewerkt door de Heilige Geest, in de oefeningen van het geloof.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer