Chrysler door, of niet
Deze week wordt duidelijk of het Amerikaanse autoconcern Chrysler nog bestaansrecht heeft.
De Amerikaanse overheid heeft de eigenaren van de onderneming tot vrijdag de tijd gegeven om met een overlevingsplan te komen. Cruciaal daarin is de rol van Fiat.De Italiaanse autofabrikant wil Chrysler een duw in de goede richting geven door zijn technologie voor kleinere auto’s ter beschikking te stellen. Voor Chrysler is dit noodzaak. De grote, dure bakken van de op twee na grootste autofabrikant van de Verenigde Staten komen nog maar nauwelijks de showroom uit. Amerikanen besluiten steeds vaker om met een energiezuiniger exemplaar te gaan rijden.
De komst van Fiat is echter geen zekere zaak. Het belangrijkste struikelblok is dat de huidige eigenaar van het Amerikaanse concern, de investeringsmaatschappij Cerberus, een akkoord moet bereiken met zijn obligatiehouders. Die bezitten bijna 7 miljard dollar (5 miljard euro) aan schuldpapieren. Deze schuld is een te grote last voor Chrysler om zijn activiteiten te kunnen voortzetten.
Vrijdag bleek al dat de obligatiehouders bereid zijn om concessies te doen. Zij willen, volgens bronnen bij de onderhandelingen die door Amerikaanse media worden aangehaald, bijna de helft van de schuld wegstrepen in ruil voor een belang van 40 procent in de nieuwe onderneming. Belangrijk is ook dat de schuldeisers Fiat niet meer willen dwingen om een investering van 1 miljard dollar te doen. Fiat hoopt zaken te kunnen doen met Chrysler zonder de portemonnee te trekken.
Als de partijen eruit komen, krijgt Fiat het waarschijnlijk voor het zeggen bij Chrysler. De verwachting is dat topman Sergio Marchionne, net als Renault-topman Carlos Ghosn enkele jaren geleden bij Nissan, op en neer zal pendelen tussen zijn eigen bedrijf en de onderneming waarin een minderheidsbelang wordt verworven. De 56-jarige Marchionne heeft bij Fiat bewezen zaken te kunnen keren.