Horecagasten overschatten eigen gulheid bij fooien
Veel horecagasten overschatten hun eigen gulheid als zij een fooi geven.
Ruim vier van de vijf eters in een restaurant laten een fooi achter nadat de rekening is betaald. Ze zeggen gemiddeld 8,25 procent van het bedrag op de rekening als tip achter te laten, maar in werkelijkheid is dat slechts 6,2 procent.
Dat blijkt uit een afstudeeronderzoek van N. Vreugdenhil, studente consumentenwetenschappen aan de Wageningen Universiteit. De uitkomsten staan gepubliceerd in de januari-uitgave van het ledenblad van de FNV Horecabond. Vreugdenhil heeft bijna 400 enquêtes uitgevoerd en vier avonden in een restaurant praktijkonderzoek gedaan.
De belangrijkste reden om te ’tippen’ is het bedanken van de kok of ober. Mannen hopen door de fooi bij een volgend bezoek verzekerd te zijn van een goede service. Jongeren zeggen er „een gul gevoel” van te krijgen. Hoger opgeleiden willen vooral niet voor gierig worden aangezien, terwijl lager opgeleiden meer handelen uit gewoonte.
Bijna zes van de tien ondervraagden zeggen de rekening af te ronden, 8 procent tipt altijd een vast bedrag. In het restaurant liggen deze percentages op respectievelijk 60 en 29. Belangrijke criteria blijven daarbij voor vier op de vijf gasten wel de kwaliteit van de service en het eten.
Ouderen geven volgens Vreugdenhil overigens minder fooi dan jongeren. Zij veronderstelt dat de ouderen minder vaak uit eten gaan en daardoor minder bekend zijn met het fenomeen.