Investeer in spirituele vorming student
De aanpak in het christelijk hoger onderwijs lijkt steeds minder te passen bij de manier waarop studenten in de wereld staan. Dat is een van de conclusies die drs. L. N. Rottier trekt naar aanleiding van de vorige week gehouden IAPCHE-conferentie.
Vorige week organiseerden de Gereformeerde Hogeschool, de Christelijke Hogeschool Ede, de Protestantse Theologische Universiteit en Driestar educatief, vier Nederlandse leden van IAPCHE, een internationale conferentie onder de titel Bridging the gap. IAPCHE (International Association for the Promotion of Christian Higher Education) is de internationale organisatie voor de behartiging van de belangen van christelijk hoger onderwijs (hbo en wo).Zo’n kleine honderd deelnemers uit zeventien landen namen deel aan vijftig activiteiten in de vorm van lezingen, co-referaten en workshops. Tijdens de slotzitting van de conferentie heb ik mijn waarnemingen in een vijftal conclusies samengevat.
- Het thema was een schot in de roos. Over en weer herkenden we elkaar in de toenemende kloof tussen wereldbeschouwing en geloof enerzijds en de professionele praktijk anderzijds. Behalve antwoorden heeft deze conferentie ook vooral nieuwe vragen opgeroepen. We zijn (opnieuw) overtuigd dat overbruggen van deze kloof voor christelijke leraren, opleidingen en universiteiten een topprioriteit moet zijn.
Wat we tot nu toe in christelijk hoger onderwijs hebben gedaan, lijkt steeds minder te passen bij de manier waarop studenten in de wereld staan. Daardoor wordt de christelijke wereldbeschouwing nauwelijks in hun professionele ontwikkeling geïntegreerd.
Verschil
Hoe zorgen we ervoor dat dit wel gebeurt? In ieder geval mogen we niet vervallen in en volstaan met het trainen van competenties, maar dienen we onze studenten toe te rusten met een goed ontwikkeld richtingsbesef. In de professionele praktijk maakt dat juist het verschil.
Om dit te bereiken, zullen we moeten investeren in nieuwe werkwijzen en methodische materialen. IAPCHE kan als internationaal platform dit proces faciliteren en stimuleren.
- Opvallend was de grote nadruk die diverse sprekers legden op het belang van de persoonlijke en spirituele vorming van de student. Iedereen stemt ermee in dat we jonge mensen moeten opleiden tot goede professionals. Maar gedurende deze conferentie werd vanuit diverse culturen en disciplines benadrukt om niet te vergeten dat we studenten persoonlijk en geestelijk moeten vormen.
Diverse praktische ideeën werden uitgewisseld: inzet van een studentenpastor, ruimte in het programma voor persoonlijke vorming, zoeken naar activiteiten die impact hebben op de spirituele vorming. Er zijn voor je studenten, met hen spreken, naar hen luisteren, nieuwsgierig zijn naar hun wereld. En als christelijke docent een goed voorbeeld voor hen zijn in je eigen ”walk and talk”.
In dit verband is het belangrijk te blijven aansluiten bij de missie van de oprichters van onze instituten, die het als een uitdaging zagen om jonge christenen zich te laten wortelen in de Bijbel, het christelijke denken, de christelijke traditie en ten diepste in Christus zelf. Alleen dan zullen zij in staat zijn om staande te blijven in de seculiere wereld.
Tijdens de verschillende bijdragen kwam ook de diversiteit aan het licht wat betreft de visie van christenen op de maatschappij en hoe zij zich daartoe verhouden. Het grote belang van het ontwikkelen van een dergelijke visie als richting en norm voor het denken werd aangetoond. IAPCHE kan haar leden helpen, niet door een keuze te maken voor een van de visies, maar door het gesprek tussen de leden hierover te faciliteren en zo universiteiten en hogescholen te helpen hun eigen visie te expliciteren en de wortels van het eigen denken te onderzoeken.
Deze conferentie was de conferentie van de ‘coming out’ van de hogescholen (Universities of Applied Sciences) ten opzichte van de universiteiten. In de laatste vier jaar hebben zij een grote stap voorwaarts gemaakt wat betreft de kennisontwikkeling in de eigen instituten. De lectoren met hun kenniskringen hebben daaraan een belangrijke impuls gegeven.
Normaal bestanddeel
Dat bleek ook uit de door de hogescholen verzorgde bijdragen. Hun activiteiten op het gebied van toegepaste kennisontwikkeling kunnen helpen bij het overbruggen van de kloof tussen theorie en grondslag enerzijds en de professionele praktijk anderzijds. IAPCHE zou hieraan ruimte moeten bieden. Naast de nu genoemde academische activiteiten dient de focus ook op professionele activiteiten te worden gericht. Haar mission statement zou in deze zin aangepast moeten worden.
- Een conferentie als deze is een bron van inspiratie, is vruchtbaar voor de internationale contacten, opent deuren naar nieuwe inzichten, ideeën, praktijken en materialen en daagt ons uit ons eigen denken te onderzoeken. Voor christelijke docenten en wetenschappers mag dit soort activiteiten niet tot conferenties beperkt blijven, maar moeten ze een normaal bestanddeel van hun professionele ontwikkeling zijn. Als bestuurder van een christelijke hogeschool besef ik te meer dat bestuur en management medewerkers moet faciliteren om dit te kunnen doen in hun normale werktijd.
Ik heb de conferentie ervaren als een zegen en een bemoediging. Een zegen om te ervaren dat je dwars door culturele verschillen elkaar vindt in het enige fundament Jezus Christus. Een bemoediging om je ook ondanks allerlei ingewikkelde vraagstukken en bedreigingen te blijven inzetten voor de ontwikkeling van jonge christenen die zich voorbereiden op de professionele praktijk of de wereld van de wetenschap.
De auteur is voorzitter van het college van bestuur van Driestar educatief.