„Slooppremie pas succesvol bij Duitse bedragen”
De sloopregeling voor oude auto’s wordt binnenkort van kracht. Het kabinet wil zo de verkoop van jonge en schonere auto’s stimuleren en het milieu een handje helpen. „Ik geloof er niet in.”
Aan het einde van een smalle doodlopende weg, langs een vaart, pal naast de altijd drukke snelweg A27. De locatie van Autohandel & Sloperij Van Boxtel in Gorinchem is een stereotiepe.Op het terrein staat een gehavende Citroën C8 zonder achterwielen naast een Volvo stationcar waarvan de kreukelzone nooit meer zal functioneren. Afgedankt blik ligt twee of drie hoog opgestapeld. Een man zeult met een achterbumper. Even later vindt iemand anders twee ruitenwissers van zijn gading. Bij een autosloperij komt wel heel sterk naar voren dat de een zijn dood, de ander zijn brood is.
„Het terrein staat barstensvol”, constateert boekhouder Kraay van de firma tevreden. „Wekelijks komen hier tientallen auto’s binnen.” Het zijn voornamelijk schadeauto’s die in opdracht van verzekeringsmaatschappijen bij Van Boxtel worden afgeleverd. Daar kijkt men wat er van de afgedankte automobiel gebruikt kan worden alvorens het blik op te stapelen.
Van de onlangs aangekondigde sloopregeling verwacht Kraay niet veel. „Ik geloof er helemaal niet in. De premie van 750 of 1000 euro is veel te laag. Als je bij een garage een nieuwe of gebruikte auto koopt, krijg je na een beetje onderhandelen 8 tot 10 procent korting. Zonder dat je je oude auto hoeft in te leveren.”
Schoneluchtpremie
Minister Cramer van Milieu tekende begin deze maand tijdens de AutoRAI een akkoord met de autobranche over de sloopregeling voor oude auto’s. De regeling maakt deel uit van het stimuleringsplan voor de economie en wordt binnenkort ingevoerd. Het kabinet trekt er 65 miljoen euro voor uit. De autobranche legt er nog eens 20 miljoen bij uit de pot met verwijderingsbijdragen.
Minister Cramer denkt dat met de regeling ongeveer 100.000 auto’s en bestelwagens van de weg kunnen worden gehaald. De PvdA-bewindsvrouw sprak van een „schoneluchtpremie”, omdat de nadruk ligt op het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstofoxiden, niet zozeer op die van CO2.
Er rijden nog ruim 1,2 miljoen auto’s in Nederland rond die zijn gemaakt tussen 1985 en 1995. Wil iemand in aanmerking komen voor de regeling, dan moet zijn oude auto wel sinds 1 maart 2008 op zijn naam staan. Bovendien dient de auto een Nederlands kenteken te hebben, apk-gekeurd te zijn en in de verzekering te zitten.
Lege pot
Garages krijgen sinds enkele weken mensen aan de deur die hun auto op grond van de regeling willen inruilen, zegt woordvoerder Gijs Bosman van de Bovag, de brancheorganisatie voor garagebedrijven. „Dat kan echter pas vanaf medio mei. Er zitten nog wat administratieve haken en ogen aan die opgelost moeten worden.”
Hoewel de Bovag blij is met de regeling vindt ze het bedrag dat de overheid erin steekt te laag. „Het gaat erom dat mensen hun auto eerder naar de sloop brengen. We denken dat de pot snel leeg zal zijn”, aldus Bosman. Hij verwacht dat er 50.000 extra sloopauto’s boven op het normale aantal zullen worden aangeboden.
In Duitsland veroorzaakte de premie voor de sloop van vervuilende auto’s begin dit jaar een run op de showrooms. De bij de Bovag aangesloten garagebedrijven (3400 onafhankelijke en 2800 merkdealers) zien dat in Nederland niet gebeuren. De Duitse staat geeft kopers 2500 euro direct in het handje, de fabrikanten en de importeurs doen daar nog een flinke korting bovenop en bovendien: de auto’s zijn bij de oosterburen altijd al goedkoper.
Bosman benadrukt wel dat de premie boven op de korting komt die autoverkopers hun klanten aanbieden. „De premie staat los van de transactie. De klant krijgt dat netjes inzichtelijk gepresenteerd.”
Eisen
Handelaren die daartoe in staat waren, hebben de moeilijk verkoopbare, grotere modellen en diesels weggedaan. De showrooms staan vol met de goedkope, kleine auto’s waar de consument in deze tijd naar zoekt. De prijzen zijn fors verlaagd; tweedehands auto’s zijn nog nooit zo goedkoop geweest. Het lijkt te werken. Na een forse dip in februari trok de occasionverkoop vorige maand weer aan, zo blijkt uit cijfers van het bureau voor voertuigdocumentatie VWE.
Occasionhandelaar Diko aan de Gildenweg in Gorinchem verwacht „niet veel” van de sloopregeling. „Als iemand bij mij een tweedehands auto aanschaft, krijgt hij toch al een behoorlijk bedrag voor zijn oude voertuig terug”, zegt de verkoper. „Bovendien zijn de eisen te hoog. De auto moet gekeurd zijn en de eigenaar moet hem meer dan een jaar in zijn bezit hebben.” Diko heeft wekelijks ongeveer 75 auto’s op voorraad. „Van de laatste tien auto’s die we binnenkregen, kwam er één in aanmerking voor de sloopregeling. Maar daar hebben we 12.500 euro voor teruggegeven. Dan blijft die regeling dus ver achter.”
Echt succes
Bij Het Motorhuis, een samenwerkingsverband van twintig autodealerbedrijven in het westen van het land, is het sinds tweede paasdag al mogelijk om gebruik te maken van de slooppremie. „De mensen tonen duidelijk interesse”, zegt directeur H. Franke van Het Motorhuis Alphen in Alphen aan den Rijn. „Met deze actie lopen wij vooruit op de regeling. Een echt succes wordt het overigens pas als ze bedragen bieden zoals in Duitsland. Daar is de autoverkoop in maart met 40 procent gestegen, terwijl we zelf onderuitgingen.”
Mensen wachten, is de ervaring van Franke. „Ze wachten met de aanschaf van een nieuwe auto, ze wachten met het boeken van een zomervakantie. We moeten hen lokken, anders gebeurt er weinig.”
Het Motorhuis Alphen voert merken als Opel, Citroën, Alfa Romeo en Fiat. Volgens Franke zijn grote merken zelf ook volop bezig met stimuleringsmaatregelen. „Zo biedt Fiat 1000 euro Ecoplus-bonus. Als je dan een Panda van 7995 euro koopt minus de bonus en minus de slooppremie rijd je voor nog geen 6000 euro in een splinternieuwe auto.”
Welke auto wel, welke niet
- Wie zijn oude auto vervangt voor een nieuwe kan een slooppremie van 750 of 1000 euro krijgen.
- De premie moet het aantrekkelijk maken om een oude auto in te ruilen voor een nieuwere en schonere bolide vanaf bouwjaar 2001.
- De slooppremieregeling gaat naar verwachting in mei van start en eindigt als het beschikbare budget op is.
- Voor benzineauto’s van voor 1990 is de premie 750 euro, voor de bouwjaren 1990 tot en met 1995 geldt een premie van 1000 euro.
- Dieselauto’s die lichter zijn dan 1800 kilo en bouwjaar tot en met 1999 leveren 1000 euro o
- Bestelauto’s (diesel) zwaarder dan 1800 kilo en bouwjaar tot en met 1999 krijgen een slooppremie van 1750 euro.
Zie ook www.nationalesloopregeling.nl en www.berekenjeslooppremie.nl.