Binnenland

Daling aantal verkeersdoden zet zich voort

In Nederland zijn vorig jaar 750 dodelijke slachtoffers gevallen in het verkeer. Dat zijn er 41 minder dan in 2007. Minister Eurlings toonde zich woensdagmiddag „tevreden, maar niet blij.”

Van onze verslaggevers
22 April 2009 14:33Gewijzigd op 14 November 2020 07:46
In Nederland zijn vorig jaar 750 dodelijke slachtoffers gevallen in het verkeer. Foto ANP
In Nederland zijn vorig jaar 750 dodelijke slachtoffers gevallen in het verkeer. Foto ANP

De minister van Verkeer maakte woensdagmiddag in Den Haag de cijfers van het aantal verkeersdoden over 2008 bekend. Het aantal is met 5 procent gedaald. Het gaat daarbij vooral om een afname van slachtoffers onder kwetsbare verkeersdeelnemers zoals kinderen, jongeren en jongvolwassenen.In 2007 eiste het verkeer nog 791 dodelijke slachtoffers. De dalende trend, die zich sinds de tweede helft van de jaren 70 voordoet, zet zich hiermee nog altijd voort. Dat blijkt uit de woensdagmiddag gepresenteerde cijfers van het CBS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat

In de jaren zeventig van de vorige eeuw kwamen jaarlijks meer dan 3000 mensen om in het verkeer, het hoogste aantal verkeersdoden ooit. Begin 21e eeuw overleden er ongeveer 1100 mensen per jaar door verkeersongelukken.

Volgens minister Eurlings is het aantal van 750 verkeersdoden in 2008 nog altijd 750 te veel.

Toch is met dit aantal inmiddels de doelstelling voor 2010 bereikt. De bewindsman kondigde aan het aantal verkeersdoden „stap voor stap” verder terug te willen dringen. De doelstelling is maximaal 500 dodelijke slachtoffers in 2020.

Eurlings wil hierbij samenwerken met verkeersveiligheidsorganisaties en de autoindustrie. Hij kondigde aan „verkeershufters” nog steviger te willen aanpakken door onder andere verplichte gedragscursussen en een alcoholslot voor drankgebruikers.

Aan het eind van de maand verwacht Eurlings de resultaten van een proef, waarbij drugsgebruik via een speekseltest kan worden geconstateerd. Als de test voldoende snel en betrouwbaar blijkt wil de minister deze snel invoeren. „Hiermee kunnen we eindelijk afrekenen met bestuurders die stoned achter het stuur zitten. Het is ongelooflijk dat het nog steeds mogelijk is om met drugs achter het stuur te kruipen.”

In 2008 daalde het aantal verkeersdoden vooral bij de kwetsbare groepen in het verkeer, zoals kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Bij de kinderen van 0 tot 15 jaar is de daling zeer groot. Het aantal verkeersdoden in die leeftijdsgroep is gedaald van 36 naar 25. Voor bijna alle leeftijden geldt dat het aantal overledenen onder de voetgangers is afgenomen, behalve voor de veertigers en tachtigplussers.

De meeste doden vallen al jaren onder de twintigers. Ook in deze leeftijdsgroep is het aantal verkeersdoden gedaald, maar blijft met 129 het hoogst. Van de twintigers verongelukt 68 procent als bestuurder of passagier van een auto. Dit is opvallend hoog, aldus het CBS.

Van alle verkeersdoden komt 42 procent om in een auto. Overigens vallen net als in voorgaande jaren de meeste verkeersdoden in Noord-Brabant. Dit heeft te maken met de lengte van het wegennet in die provincie. Wel is tussen 1996 en 2008 het aantal verkeersdoden in Noord-Brabant afgenomen met ruim 40 procent, dit is vergelijkbaar met de daling in heel Nederland. Opmerkelijk is verder de stijging van het aantal verkeersdoden in Groningen. De helft van de stijging betreft fietsers.

Uit gegevens van Eurostat blijkt verder dat binnen de Europese Unie Nederland op Malta na de minste verkeersdoden per miljoen inwoners heeft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer