Lpg ten onrechte uit de gratie

Autogas of lpg is de meest logische brandstof van dit moment, stelt Kees Goudberg namens de Stichting Autogas Nederland. De voorzitter van deze stichting heeft voor een groot deel gelijk. Hoe kan het dan dat de afzet van lpg-installaties schrikbarend is gedaald na een enorme opleving vorig jaar?

Tony Vos
16 April 2009 15:43Gewijzigd op 14 November 2020 07:44
Lpg biedt aanzienlijke voordelen. Het is minder schadelijk voor het milieu en heeft een aanzienlijk lagere kilometerkostprijs bij zowel nieuwe als gebruikte auto’s. Foto Tony Vos
Lpg biedt aanzienlijke voordelen. Het is minder schadelijk voor het milieu en heeft een aanzienlijk lagere kilometerkostprijs bij zowel nieuwe als gebruikte auto’s. Foto Tony Vos

Lpg staat voor ”liquified petroleum gas”, een mengsel van propaan en butaan. Het betreft een gas dat onder hoge druk vloeibaar wordt gemaakt en zo kan worden gebruikt om een motor op te laten lopen. Nederland kent een lpg-historie van vijftig jaar. Waar autogas in sommige Europese landen bij tijd en wijlen wordt gepromoot, speelde de brandstof hier altijd een vaste rol. Toch valt een lpg-aandeel van nog geen 3 procent van het totale wagenpark erg tegen.Nederland zou Nederland niet zijn als er geen sprake was van een ingewikkelde manier waarop de overheid en de belastingdienst met lpg omgaan. De wegenbelasting voor een auto op autogas ligt hoger in vergelijking met een voertuig dat benzine lust. Het rijden op autogas blijkt pas vanaf een aantal kilometers per jaar voordelig. Dit zogenaamde omslagpunt is mede afhankelijk van de aanschafprijs van de lpg-installatie en de literprijzen voor benzine, diesel en lpg zelf. Dat zijn immers de componenten die voor een belangrijk deel de kilometerkostprijs bepalen.

Gewichtsklasse

De wegenbelasting wordt berekend aan de hand van het gewicht van de auto. Door toevoeging van de lpg-installatie kan de auto in gewichtsklasse één categorie toenemen, waardoor het omslagpunt stijgt.

De wegenbelasting neemt exponentieel toe naarmate het gewicht van de auto hoger ligt. Bij een auto met een gewicht van 1050 tot 1150 kilo is de wegenbelasting bij een lpg-G3-installatie bijvoorbeeld 36 procent hoger. Bij een wagen die 1550 tot 1650 kilo weegt, neemt het bedrag al 49 procent toe in vergelijking met een auto met benzinemotor. De wegenbelasting voor diesel ligt aanzienlijk hoger. De term G3 slaat op gasinstallaties die met hun besturingselektronica gekoppeld zijn aan de motorelektronica van de auto zelf. Alle nieuwe lpg-installaties zijn van dit type.

Brandstofprijzen

Het brandstofverbruik neemt zo’n 15 tot 20 procent toe als er op lpg wordt gereden, maar de uitstoot aan schadelijke stoffen ligt bij lpg veel lager –met name van koolwaterstoffen, stikstofoxide en zwaveldioxide– en lpg kost per liter aanzienlijk minder.

De brandstofprijzen variëren enorm in Nederland, maar uitgaande van een gemiddelde wordt het voordeel van lpg snel duidelijk. Een liter Euro 95 zit rond de 1,30 euro en diesel kost om en nabij de 1 euro per liter. De lpg-literprijs varieert afhankelijk van het tankstation van net onder de 40 eurocent tot zo’n 45 eurocent! Een belangrijk deel van dit verschil is het gevolg van de accijnzen die op autogas en de andere brandstoffen worden geheven. Op lpg zit natuurlijk de normale 19 procent btw en niet meer dan 7 cent per liter aan accijnzen. Op benzine is dat ruim tien keer zo veel. Meer dan de helft van de prijs aan de pomp bestaat louter uit accijnzen. Aan de basis van dit enorme verschil ligt het feit dat propaan en butaan gelden als huisbrandstoffen, waarop andere regels van toepassing zijn wat betreft accijnzen.

Kortzichtigheid

Lpg bezit dus aanzienlijke voordelen. Het is minder schadelijk voor het milieu en heeft een aanzienlijk lagere kilometerkostprijs bij zowel nieuwe als gebruikte auto’s. Dat moet veel consumenten, zeker in deze tijd, als muziek in de oren klinken.

Toen de brandstofprijzen vorig jaar zomer naar recordhoogte stegen, rees de belangstelling voor autogas de pan uit. Inbouwstations konden de vraag niet bijbenen en er ontstonden zelfs levertijden. Maar toen de brandstofprijzen onder invloed van de economische crisis weer tot een aangenamer niveau zakten, liep de markt voor lpg-installaties schrikbarend terug.

Deze gang van zaken is vergelijkbaar met het fenomeen dat eind vorig jaar in de Verenigde Staten de verkopen van de populaire en zeer zuinige Toyota Prius met de helft terugvielen. De brandstof was van 4 dollar per gallon weer teruggegaan naar 1,5 dollar, dus kocht de Amerikaan weer gewoon een grote auto met een V6- of V8-benzinemotor. Deze kortzichtigheid zien we nu in eigen land met betrekking tot lpg. Er kan rustig gesteld worden dat vanaf zo’n 12.000 km per jaar lpg interessant is voor haast iedere automobilist, particulier of zakelijk. Als onder invloed van een economische opleving de brandstofprijzen straks weer stijgen, blijft het voordeel van lpg ten opzichte van benzine en diesel bestaan. Goudberg van de Stichting Autogas Nederland: „In Duitsland neemt de belangstelling voor lpg enorm toe, omdat het netwerk aan tankstations in een paar jaar tijd vertienvoudigd is. En vaak volgt Nederland de Duitse trend.”


Vorig jaar werden 19.332 auto’s in Nederland van een nieuwe G3-lpg-installatie voorzien. Dat was aanzienlijk meer dan de 13.764 voertuigen het jaar daarvoor (plus 40,5 procent).

Over het eerste kwartaal van dit jaar is het aantal G3-installaties weer met 23,6 procent gedaald. Dat laat zich deels verklaren door de flinke afname van het aantal nieuw verkochte personenauto’s, maar strookt niet met de wens van particulieren en bedrijven om juist onder deze economische omstandigheden minder geld kwijt te zijn aan autorijden.


Autofabrikanten houden zich ook vaker bezig met lpg. Diverse merken bouwen installaties al in de fabriek in, zoals Ford.

Voordeel is dat de volgens de officiële methode gemeten gunstige CO2-uitstoot bepalend is voor het energielabel. Nadeel is wel dat de kosten van de installatie worden meegenomen in de fiscale bijtelling voor zakelijke gebruikers. Daarnaast bieden verschillende automerken op dit moment aantrekkelijk geprijsde gasinstallaties aan en deze acties houden de verkoop van lpg nog enigszins op niveau.


„De overheid beraadt zich op stimuleringsmaatregelen met betrekking tot vernieuwende brandstoffen”, weet Kees Goudberg van de Stichting Autogas Nederland.

„Autogas heeft zich al meer dan vijftig jaar bewezen, dus wordt in dit kader niet als vernieuwend gezien. Toch zou de overheid lpg moeten stimuleren vanwege de lagere milieubelasting. Bovendien is lpg op 2000 verkooppunten in Nederland verkrijgbaar. Waarom dan veel geld investeren in aardgas, waarvan het verkoopnetwerk in de kinderschoenen staat?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer