Economie

Goed jaar voor Zeehavens Amsterdam

Zeehavens Amsterdam hebben in 2002 een recordaantal van ongeveer 70 miljoen ton goederen overgeslagen. Dat is een groei van 2,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, waardoor de vier havens aan het Noordzeekanaal op de vierde plaats komen in Noordwest-Europa.

ANP
6 January 2003 09:20Gewijzigd op 14 November 2020 00:02

Dat maakte de gemeente Amsterdam maandag bekend. Vooral het aantal olieproducten nam vorig jaar flink toe, met 9 procent. Dat komt onder meer door de goede tijden in de wereldhandel, de grote vraag in Europa en de Verenigde Staten en de onzekere situatie in het Midden-Oosten. Bovendien is Amsterdam door de uitbreiding van opslag- en mengcapaciteit aantrekkelijker geworden. In totaal is 14,4 miljoen ton aan olieproducten overgeslagen.

Verder steeg de handel in veevoeder (1 procent), ertsen en schroot (4 procent) en meststoffen (64 procent). De grootste overslagcategorie, kolen, daalde met 3 procent door economische ontwikkelingen en toenemende concurrentie. De ruwe olie daalde met 34 procent en de roll-on-roll-off-sector eveneens met 19 procent.

Na Hamburg zijn Zeehavens Amsterdam de snelst groeiende havens in Noordwest-Europa. Het marktaandeel is opgelopen tot 8 procent. Alleen Rotterdam, Antwerpen en Hamburg hebben meer overslag. Op de wereldranglijst staan de havens van de hoofdstad op de zeventiende plaats.

De betekenis van de Amsterdamse havens voor de Nederlandse economie groeit. De waarde van de totale winst steeg in vijf jaar met 33 procent, van 3,8 miljard euro naar 5,02 miljard euro. Dat is ruim 6 procent per jaar. Daardoor groeide de directe en de indirecte werkgelegenheid met 15 procent, van 60.500 naar 69.700 banen. Opvallend is dat met minder zeeschepen (een daling van 780 naar 8849) meer lading aan land werd gebracht. De schepen worden steeds groter en kunnen meer lading vervoeren.

Verantwoordelijk wethouder M. van der Horst is tevreden over de resultaten in 2002. „Met dit groeicijfer is Amsterdam de op een na snelst groeiende haven in de Le Havre-Hamburg Range en heeft hij op basis hiervan Le Havre verdrongen van de vierde plaats”, zei Van der Horst.

Ook directeur H. Gerson van het Gemeentelijk Havenbedrijf is positief. „We kunnen over de hele linie tevreden zijn. Rotterdam en Antwerpen hebben na een mindere periode de weg omhoog weer te pakken. Zeehavens Amsterdam hebben zo’n teruggang gelukkig nooit gehad en zijn in staat gebleken na een zeer sterke groei van voorgaande jaren de opwaartse lijn vast te houden.”

Gerson voorspelt dat de containeroverslag, die in de hoofdstad nog bescheiden is, de toekomst heeft. „In 2002 is er over de hele wereld 15 procent meer verscheept. Nu de zeer grote Japanse rederij en internationale dienstverlener NYK de baas is geworden van de revolutionaire Ceres Paragon-terminal verwacht ik in de loop van dit jaar een gezonde start van de containeroverslag in Amsterdam.” Ondanks de zwakke economische ontwikkeling voorspelt hij voor 2003 opnieuw een flinke groei.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer