Economie

Rijden zonder ronken

Het congres ”De introductie van de elektrische auto in Nederland” moet een stimulans betekenen voor de invoering van de elektrische auto in Nederland. Maar de eerste elektrische auto’s zijn inmiddels al meer dan een eeuw oud.

9 April 2009 20:47Gewijzigd op 14 November 2020 07:42

ONTWIKKELING: De elektrische auto is geen vinding van de 21e eeuw. De eerste elektrische auto vestigde in 1890 al een snelheidsrecord. Bovendien was hij betrouwbaarder dan een pruttelend benzinemotortje. Maar de dure accutechniek –met grote zware loodaccu’s– legde het na 1900 af tegen de veel goedkopere benzinemotor.HYBRIDE: Een hybride aangedreven voertuig beschikt over een verbrandingsmotor en een elektrische motor. Om zo zuinig mogelijk te rijden is de balans tussen gewone en elektrische aandrijving zo efficiënt mogelijk afgesteld. Voorbeelden die al rondrijden zijn de Honda Civic hybrid en de Toyota Prius.

PLUG-IN HYBRIDE: De techniek van een plug-in hybride is grotendeels dezelfde als van de normale hybride. Daarnaast beschikt hij over een accupakket met een grotere capaciteit, die bovendien aan een gewoon stopcontact op te laden is. De nieuwste versie van de Toyota Prius is hier een voorbeeld van.

RANGE-EXTENDER: Sommige plug-in hybrides als de Opel Ampera beschikken over een range-extender, een zuinig klein motortje dat fungeert als generator om de accu op te laden. Hierdoor neemt de actieradius behoorlijk toe.

FULL-ELECTRIC: Een full-electric auto rijdt volledig elektrisch en moet dus ook tijdig opgeladen worden. Tijdens de openingsceremonie van de AutoRAI reed premier Balkenende met minister Eurlings (Verkeer) een full-electric Lotus binnen.

INVOERING: De Nederlandse regering wil dat er volgend jaar 2000 full-electric auto’s rondrijden in Nederland en in 2020 ten minste 1 miljoen. In 2040 moet iedereen elektrisch rijden.

VOORDELEN: Elektrisch aangedreven auto’s zijn stil en kunnen sneller optrekken dan een auto met benzinemotor. Afhankelijk van de herkomst van de elektrische energie zijn ze ook milieuvriendelijker. Bovendien verminderen elektrische auto’s de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, zoals benzine en diesel.

CO2-UITSTOOT: Full-electric auto’s hebben zelf helemaal geen CO2-uitstoot, omdat ze alleen gebruikmaken van een accu. De manier van elektriciteitsopwekking kan wel een bron zijn van CO2-uitstoot. Een auto op grijze stroom veroorzaakt nu 130 gram CO2-uitstoot per kilometer. Met een groter aandeel duurzame opwekking gaat die uitstoot naar beneden. Volgens Mirjam de Rijk van de Stichting Natuur en Milieu vermindert een elektrische auto die rijdt op windenergie de CO2-uitstoot met 90 procent vergeleken met een auto met een verbrandingsmotor.

MOEILIJKHEDEN: Het belangrijkste probleem is nog steeds de accu. Die is 150 tot 200 kilogram zwaar en kost veel – tot 30.000 euro. De oplaadtijd is gemiddeld zes uur voor een actieradius van 180 tot 200 kilometer. Daarnaast is een infrastructuur nodig om afgedankte accu’s te recyclen. En die is er nog niet. Tachtig procent van het materiaal uit de meeste accu’s is nu opnieuw te gebruiken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer