„Stappenplan werkt vaak averechts”
Managers die de cultuur binnen een bedrijf willen veranderen, komen met stappenplannen om dat te bereiken. Maar daarmee bewerken zij vaak het tegenovergestelde.
Zij zeggen dat ze ondernemerschap en een proactieve opstelling willen versterken, maar onbedoeld slaan zij het initiatief van hun medewerkers dood.Dat zegt Arend Ardon van Holland Consulting Group, die volgende week dinsdag aan de Vrije Universiteit Amsterdam promoveert op onderzoek hiernaar.
Nieuwe structuren of systemen kunnen via een stappenplan worden ingevoerd, maar een cultuuromslag niet. Een stappenplan werkt bij de gratie van een afwachtende houding van het personeel. Wil je gedrag veranderen, dan werkt een stappenplan averechts.
Mensen worden er juist reactief van, zoals blijkt uit uitspraken als „we zullen wel zien waar ze nu weer mee komen.” Dat is voor managers dan weer een extra bevestiging dat er een andere cultuur moet worden ingevoerd, stelt Ardon. Hij raadt de managers aan met de mensen in gesprek te gaan over de gewenste veranderingen. „Dan nemen zij het denken van de werknemers serieus.”
Voor zijn onderzoek analyseerde hij drie jaar lang gesprekken in directiekamers, managementoverleggen en teambijeenkomsten. „Als je goed luistert naar gesprekken in een directieteam, hoor je al waar het vast gaat lopen.” Dat is wanneer een directeur uitspreekt „dat de werkvloer zich wel zal verzetten.”