In crisistijd is een schip nooit te groot
Het lijkt een tegenstelling, maar juist in tijden van crisis kunnen de koopvaardijschepen niet groot genoeg zijn. Dat is goed voor de Rotterdamse haven en goed voor de reder, de scheepseigenaar. „Ten opzichte van een schip dat de helft kleiner is, scheelt het 30 procent in de kosten.”
Rotterdam ontving afgelopen weekeinde de MSC Beatrice, een schip dat ruimte biedt aan 14.000 containers. Ter illustratie: een vrachtwagen vervoert doorgaans één, hooguit twee containers.Net zoals de grote cruiseschepen is het schip (inclusief bar, medisch centrum, sauna en fitnesszaal) een soort varend flatgebouw dat met alle containers aan boord meer weg heeft van een wolkenkrabber.
„Rotterdam is een van de weinige havens die zulke grote schepen kunnen hebben”, licht een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam toe.
De komst van het megaschip levert al gauw enkele tienduizenden euro’s aan havengeld op, werkgelegenheid en in het gunstigste geval gooien ze de ‘tank’ ook nog helemaal vol. Dat is nog eens goed voor een paar miljoen euro. „Een haven als Antwerpen kan zo’n schip niet vol hebben. Daar is de vaarweg niet diep genoeg voor”, aldus de Havenbedrijfwoordvoerder.
Reder MSC bestelde de Beatrice (kostprijs 120 miljoen dollar) twee jaar geleden, toen het in de sector niet op kon. Omdat de concurrentie in de scheepvaart altijd hevig is, werd ook toen al gekeken maar het halen van schaalvoordelen. Groter is goedkoper.
„Ten opzichte van een schip dat de helft kleiner is, scheelt het 30 procent in de kosten”, zegt directeur Theo van Ravesteyn van MSC Nederland. „Omdat er veel meer containers op kunnen, scheelt het 10 procent aan brandstof en de helft aan personeel.”
Het grote nadeel is dat je er niet overal mee kunt komen en dat het lastig manoeuvreren is. Wanneer het schip over de Westerschelde richting Antwerpen gaat, zal een deel van het scheepvaartverkeer zelfs stilgelegd worden om de containerreus te laten passeren. En ze varen bij daglicht.
„De haven van Antwerpen wordt een uitdaging”, aldus Van Ravesteyn.
De Beatrice is het eerste grote schip dat de in de afgelopen jaren flink uitgediepte (tot 15 meter) Westerschelde gaat testen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit –niet geheel gevuld– moet lukken.
MSC is de op een na grootste rederij ter wereld, na Maersk, dat „op papier” het grootste containerschip ter wereld heeft, maar kenners menen dat de Beatrice in de praktijk meer containers kan vervoeren.
De grote rederijen zullen de crisis wel doorstaan, alhoewel de tarieven op sommige routes gehalveerd zijn. Elke week vallen er rederijen om. Ruim een op de tien bestaande schepen ligt ergens werkloos te dobberen.
„De scheepvaart is heel gevoelig voor economische crises. Dit soort schepen helpt om mee te blijven doen in de race.”
Het megaschip MSC Beatrice in feiten:
CAPACITEIT: 14.000 containers van twintig voet.
AFMETINGEN: 366 meter lang, 52 meter breed, 67 meter hoog.
SNELHEID: 24 knopen (50 kilometer) per uur.
VERBRUIK: 262.000 liter stookolie per dag in een tank van 13 miljoen liter.
AANDRIJVING: De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk. De schroef weegt 92 ton en heeft een diameter van ruim 9 meter. Het anker weegt 12 ton en heeft een ketting van 250 meter lang.
FACILITEITEN: De 24 personeelsleden bewegen zich over acht dekken en hebben –naast een bar, medisch centrum, sauna en fitnesszaal– 31 hutten tot hun beschikking.
BOUW: Het schip is gebouwd in Korea door Samsung.