Premie tot 1000 euro bij sloop auto
Bezitters van een personenauto die een nieuwer en schoner exemplaar aanschaffen, kunnen op een slooppremie rekenen van 750 of 1000 euro. Voor oude bestelauto’s geldt een premie van 1000 of 1750 euro.
Milieuminister Cramer en de autobranche zijn het eens geworden over zo’n sloopregeling. Zij bezegelden de deal gisteren op de AutoRAI in Amsterdam.De PvdA-bewindsvrouw had het over een „schoneluchtpremie”, omdat de nadruk ligt op het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen zoals fijn stof en stikstofoxiden, niet zozeer op die van CO2.
De autobranche zit te springen om een sloopregeling. De verkoop van auto’s keldert door de recessie. De premie zou het voor mensen aantrekkelijker moeten maken om hun wagen in te ruilen voor een nieuwer exemplaar. De partijen verwachten dat 100.000 oude auto’s en bestelauto’s worden ingeruild.
Vorige week liet het kabinet weten als onderdeel van het crisispakket 65 miljoen euro uit te trekken voor een sloopregeling. De branche en andere organisaties zoals verladersorganisatie EVO begonnen te morren dat het te weinig was.
De overheidsbijdrage blijft 65 miljoen euro. RAI Vereniging, Bovag en AutoRecycling Nederland (ARN) dragen 20 miljoen bij uit het fonds van ARN. De autobranche heeft daarnaast nog 10 miljoen euro achter de hand. Het fonds wordt ‘gevoed’ door de verwijderingsbijdrage die kopers betalen.
Tot 1 januari 2007 was dat 45 euro voor een personenauto en sindsdien is dat 15 euro. Natuur en Milieu vindt het prima dat er nu een sloopregeling komt waardoor „de meest vervuilende auto’s hopelijk verdwijnen”, maar zij vindt dat de branche te weinig bijdraagt.
Voor personenauto’s op benzine van voor 1990 bedraagt de premie 750 euro, voor wagens uit de bouwjaren 1990 tot en met 1995 geldt een premie van 1000 euro.
Dieselauto’s van voor 2000 leveren ook 1000 euro op. Bestelauto’s brengen afhankelijk van het gewicht tot 1750 euro op.