Supermarkt Dirk en WNF winnaars dagbladprijs
Supermarktketen Dirk en het Wereld Natuur Fonds (WNF) zijn de winnaars van Dagbladgoud 2008. Deze prijs is in het leven geroepen door de marketingorganisatie van dagbladen, Cebuco, en bedoeld om opmerkelijke en succesvolle dagbladadvertenties in de schijnwerpers te zetten. De prijzen werden maandagavond uitgereikt.
Dirk won in de categorie ’profit’, omdat z’n advertentie voor een commercieel bedrijf is. De supermarktketen gebruikte een foto van prinsjesdag waarop bewindslieden te zien zijn die in de Ridderzaal luisteren naar de troonrede. Boven in beeld staat de tekst ’De boodschap is duidelijk’, terwijl via fotomontage boodschappentassen van Dirk naast de ministers zijn geplaatst.Het WNF trok aan het langste eind in de categorie non-profit. De ideële organisatie maakte een advertentie waarin een moederdagcadeau, namelijk een WNF-donateurschap, wordt gepromoot. De advertentie toont een aap met haar jong met daarboven de tekst ’Bedankt, mam!’. Daaronder staat de tekst ’Zet moeder natuur ook eens in het zonnetje!’.
Deze twee prijzen werden gekozen door het stemmende publiek. Via internet brachten 52.000 mensen hun stem uit. Naast de publieksprijzen waren er ook twee vakprijzen. De jury koos voor een moederdagadvertentie van Volkswagen (Vakgoud) en een multimediale campagne van Achmea (Multigoud).