Economie

Verkoop goedkoopste auto van start

De verkoop van de goedkoopste auto ter wereld, de Nano, is maandag begonnen. De vierdeursauto kost 2000 dollar (1473 euro).

Introductie Tata uitgesteld na aanloopproblemen Redactie economie
23 March 2009 08:56Gewijzigd op 14 November 2020 07:33
BOMBAY – De verkoop van de goedkoopste auto ter wereld, de Nano, is maandag begonnen. De vierdeursauto kost 2000 dollar (1473 euro). De Indiase producent Tata Motors hoopt dat de relatief lage prijs het autobezit voor miljoenen mensen in opkomende landen
BOMBAY – De verkoop van de goedkoopste auto ter wereld, de Nano, is maandag begonnen. De vierdeursauto kost 2000 dollar (1473 euro). De Indiase producent Tata Motors hoopt dat de relatief lage prijs het autobezit voor miljoenen mensen in opkomende landen

De Indiase producent Tata Motors hoopt dat de relatief lage prijs het autobezit voor miljoenen mensen in opkomende landen mogelijk maakt.De auto heeft een bescheiden motorinhoud van 625 cc en geen extra’s zoals airconditioning, elektrische ramen of stuurbekrachtiging. Wel komen er later luxere modellen op de markt.

De verkoop zou eigenlijk al in oktober vorig jaar van start gaan, maar Tata had aanloopproblemen. Het concern moest een fabriek sluiten in het oosten van India. Volgens boze boeren ging door de fabriek landbouwgrond verloren.

Tata Motors is hard geraakt door de wereldwijde ingezakte vraag naar auto’s. Het concern, dat geleid wordt door Ratan Tata, maakte in het vierde kwartaal van vorig jaar een verlies van 2,63 miljard (165 miljoen euro). Tata gaat verder gebukt onder een zware schuldenlast wegens de overname van Jaguar en Land Rover. Die automerken nam het concern een jaar geleden over van het Amerikaanse autobedrijf Ford voor 2,3 miljard dollar.

Kenners van de automarkt verwachten niet dat de Nano Tata snel uit de financiële problemen zal helpen. Dat heeft niet zozeer te maken met de vraag naar de auto, maar meer met de beperkte capaciteit om hem te maken. Het duurt nog een jaar voordat een nieuwe fabriek in het westen van India klaar is.

Autoanalisten denken dat Tata in het eerste jaar ongeveer 30.000 tot 50.000 Nano’s kan verkopen.

Zelfs als Tata een kwart miljoen Nano’s zou verkopen, zouden ze slechts 3 procent uitmaken van de totale omzet van Tata Motors. Volgens de kenners duurt het vijf tot zes jaar voordat Tata Motors winst gaat maken met de Nano.

Autofabrikant Renault-Nissan maakte vorig jaar al bekend ook een goedkope auto op de markt te brengen om daarmee de concurrentie met Tata aan te gaan. Het wagentje, dat wordt gemaakt in samenwerking met het Indiase bedrijf Bajaj, moet 2500 dollar (1600 euro) kosten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer