Primera Estate onderscheidend en comfortabel
„Als u al een vooroordeel hebt over estates, is nu het moment om dat los te laten”, zo stelt Nissan in de brochure waarin de Primera Estate wordt aangeprezen. „Zijn gestroomlijnde profiel geeft u al een eerste aanwijzing dat dit een stimulerende auto is, die zich kan aanpassen aan uw actieve lifestyle”, jubelt de tekst verder. Aanleiding genoeg om de auto eens te toetsen.
De Primera is een opvallende auto in het algemeen en uitgevoerd als Estate in het bijzonder. Zoveel is inmiddels wel duidelijk. Na jarenlang weinig onderscheidende auto’s op de markt gebracht te hebben, heeft Nissan begrepen dat de kritische consument van vandaag zijn euromunten niet wil spenderen aan auto’s waarvan er dertien in een dozijn gaan. Er is een aantal wegen waarlangs een onderscheidende positie bereikt kan worden.
Allereerst kan een autofabrikant proberen om tot een ”premium brand” uit te groeien. Dat kost niet alleen miljoenen van het marketingbudget, maar vraagt tevens veel geduld. Voorbeeld van deze strategie is Lexus. Voorwaarde is verder dat de auto technisch en kwalitatief tot de top behoort. Volumemerken als Nissan daarentegen streven doorgaans niet naar deze status, maar kiezen ervoor uit te blinken op de onderdelen ”eigenschappen, specificaties of vormgeving”.
Nissan heeft overduidelijk gekozen voor het laatste. Daarin lijkt de hand van moederbedrijf Renault, dat zichzelf graag afficheert als ”créateur d’ automobiles”, duidelijk zichtbaar. De Nissan Primera kenmerkt zich door scherpe lijnen en gladde flanken. De Primera Estate is meer dan 10 centimeter langer dan de sedan en hatchback en oogt daardoor beter in balans dan de twee andere carrosserievarianten, die voor het mooi een net even te kort achterwerk hebben.
Comfortabel
De Primera rijdt in zijn geheel wel lekker. Zoveel is zeker. Jammer genoeg is deze editie eerst en vooral een comfortabele auto geworden, die ten opzichte van zijn voorganger aan scherpte en dynamiek verloren heeft. En dat is spijtig, omdat auto’s als de Ford Mondeo voor een beetje stuurman te verkiezen zijn boven de Primera. De Nissan echter beschikt over een adequaat geveerd onderstel, dat allerhande oneffenheden in het wegdek prima weg filtert. In lange en snel ingestuurde bochten blijft de auto lang stabiel. Daarna treedt een goed te doseren onderstuurreactie op.
Een bijzonderheid is de zogenaamde ”intelligent cruise control”, een voorziening waardoor de wagen automatisch een zekere afstand tot de voorganger bewaart. De snelheid wordt aangepast wanneer de afstand te klein wordt. Het systeem werkt technisch perfect, is bijzonder bruikbaar maar wordt af en toe overrompeld door de harde praktijk. De techniek houdt namelijk geen rekening met invoegende medeweggebruikers en laat veiligheidshalve af en toe zulke grote gaten vallen dat een andere auto er snel tussen schiet, waardoor de auto weer gaat afremmen.
Nissan benadrukt in zijn reclamecampagnes het belang van ergonomie. De mens -lees: vooral de bestuurder- dient in het interieur centraal te staan en alles wordt aangewend om voortijdige vermoeidheid te voorkomen. Zo meldt Nissan dat de bestuurder precies recht achter het stuurwiel zit, zodat de meest natuurlijke houding gegarandeerd kan worden. De zit achter het stuurwiel is in de Primera zonder meer goed. Bovendien is het fraaie dashboard weloverwogen vormgegeven en ingedeeld. Bedieningselementen zitten op de juiste positie en het geheel laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Bagageruimte
Opvallend in dit verband is de dominante monitor, die informatie over zaken als audio, klimaatregeling en navigatie weergeeft. Slim is dat de bijbehorende functietoetsen per programma een andere functie hebben, zodat het aantal knoppen beperkt is gebleven. Stuurwiel en bestuurdersstoel zijn veelzijdig te verstellen, waardoor een goede zitpositie gegarandeerd is. De kwaliteit van het meubilair draagt daar een forse steen aan bij. Je zit trouwens niet alleen goed in de Primera, maar je hebt tegelijkertijd voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen.
Tenminste, voorin. Achterin blijkt de beenruimte minder royaal te zijn. Over de inhoud van de bagageruimte behoeft echter niet geklaagd te worden: 465 liter is ruimschoots toereikend. En wanneer de achterbank neergeklapt wordt, kijkt bijvoorbeeld de amateurverhuizer in een gat van 1670 liter.
Nissan voorziet de Primera als Visia standaard van zaken als ABS, twee airbags, sidebags, cruise control, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, volautomatische airconditioning, elektrisch bedienbare voorramen, audiosysteem en hoogteverstelling voor zowel stuurwiel als bestuurdersstoel. Wie 2220 euro meer uitgeeft, verkrijgt een Primera Acenta, die daar elektrisch bedienbare achterramen, regensensor, telefoonvoorbereiding, verlichte make-upspiegeltjes, lichtmetalen velgen, mistlampen voor en een achteruitrijcamera aan toevoegt. De Primera Tekna ten slotte voorziet tegen een extra vergoeding van 300 euro onder meer in zaken als grotere lichtmetalen velgen. Vanaf 23.400 euro staat de Nissan Primera Estate in de showroom.