De werkvloer als een soort nieuwe kerk
Met mensen die zoeken naar zingeving en tegelijk zo veel uren doorbrengen op hun werk, is het misschien wel onvermijdelijk dat de werkplek „een soort nieuwe kerk” wordt.
Een journalist van The New York Times betoogde dat vijf jaar geleden in een lang artikel, waarin ze de trend van aandacht voor geloven op de werkvloer in de VS onder de loep nam.Het onderwerp leeft nog steeds volop, weten vier grote christelijke netwerkorganisaties in Nederland: Alpha-cursus Nederland, zakenmensennetwerk CBMC, bedrijfsgebed.nl en Geloven op maandag. Zij zetten vorig jaar drie regiobijeenkomsten op touw over christen-zijn op het werk; voor zowel leidinggevenden als ‘gewone’ werknemers. Morgen houden ze voor het eerst een landelijke conferentie in Houten.
„Een kernvraag die bij velen leeft is: Hoe spreek je met collega’s over geloof?” zegt Jan Bakker, directeur van Alpha-cursus Nederland. „Ben je een evangelist, of moet je allereerst trouw je werk doen?”
Dilemma’s vormen een tweede hoofdthema. „Wat doe je in lastige werksituaties? Soms voel je: je zit in een glazen huisje, ze letten op je. Een andere keer wil je juist graag uiting geven aan je geloof. Daar ligt een spanningsveld.”
Aandacht voor geloof op het werk is de laatste jaren wereldwijd in opmars. In Nederland groeien bijvoorbeeld de gebedsgroepen gestaag, zegt Maarten Pijnacker Hordijk van bedrijfsgebed.nl. In 2008 kwamen er 22 geregistreerde bedrijfsbidstonden bij, wat het aantal bracht op 165. Op ruim 260 locaties bidden collega’s met elkaar: bij kleine bedrijven én bij multinationals. Er zijn 44 verschillende netwerken van christenprofessionals in een bepaalde beroepsgroep.
In de VS bestaan meer dan 1200 ”Faith-at-work”-groepen. Het tijdschrift Theology Today schreef in 2003 dat de aandacht voor geloof op de werkvloer sterk toenam sinds de jaren 80, toen de babyboomers op leeftijd kwamen en –in een snel veranderende samenleving– op zoek gingen naar zingeving.
Het lange artikel in The New York Times uit 2004 begint relativerend met de opmerking dat het christelijk geloof al 2000 jaar lang beter verspreid zou zijn via de markt en het informele circuit dan binnen kerkmuren; de trend van gebedsgroepen zou daarvan een voortzetting zijn. Maar een explosieve groei volgde na 11 september 2001, aldus een wetenschapper in datzelfde artikel – evangelische christenen zouden zich assertiever zijn gaan opstellen.