Transporteurs zijn boos op Oostenrijk
Nederlandse vervoerders zijn verontwaardigd over de verdere beperking van het vrachtverkeer door Oostenrijk. Volgend jaar krijgen ze 14.000 ritten minder toegewezen voor de Brennerpas dan in 2002.
Wenen hanteert daarvoor een puntenregeling die het transitoverkeer in het land aan banden legt om zo milieuvervuiling tegen te gaan. Die quota zijn in overleg met de Europese Unie totstandgekomen.
Het Koninklijk Nederlands Vervoer is boos over deze regelgeving. „Die is in strijd met het beginsel van vrij verkeer van goederen en diensten”, aldus een woordvoerder.
Al jaren krijgen transporteurs steeds minder punten voor het transitoverkeer door Oostenrijk. De punten zijn gekoppeld aan de mate waarin de vrachtauto vervuilt. Wenen blijft dit quotum echter verder verminderen terwijl de regeling december 2003 afloopt en de doelstelling, een 60-procents emissiereductie van CO(in2( door het transitovrachtverkeer al is gehaald. Volgend jaar krijgen Nederlandse vervoerders nog eens 10 procent minder punten, waardoor volgens het KNV lang niet alle beoogde transporten kunnen worden uitgevoerd. „We zijn boos maar zien vooralsnog geen mogelijkheid de reductie aan te vechten.”
Vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) vreest voor het plan van Oostenrijk om tot eind 2006 het transitoverkeer verder te beperken. „Wenen zegt niet moeilijk te gaan doen over de EU-uitbreiding als het ecopuntensysteem gehandhaafd blijft. Dat is puur machtspolitiek en heeft niets meer met milieubeleid te maken. Van al het verkeer door het Alpenland vormt het transitovervoer slechts 8 procent”, aldus een woordvoerder van TLN.
Volgens de TLN-woordvoerder lopen de spanningen zo hoog op dat de Europese Unie waarschijnlijk nog dit jaar een extra Transportraad uitschrijft.