Overpompen van olie uit Tricolor begint dit weekeinde
Het overpompen van 2000 ton stookolie uit het gezonken vrachtschip Tricolor door het Nederlandse bergingsbedrijf Smit kan dit weekeinde beginnen. De varende kraan Asian Hercules II komt volgens het bedrijf vrijdagmiddag bij het Noorse schip in het Nauw van Calais aan. De kraan moet eerst worden verankerd voordat de werkzaamheden aan de Tricolor kunnen beginnen.
Het kan wel een week duren voordat alle olie uit het vrachtschip is gepompt. Het weer speelt momenteel een grote rol. „December en januari zijn vervelende maanden”, stelt een woordvoerder van Smit. „De duikers hebben vooral te maken met deining, stroming en koud water.”
De varende kraan komt recht tegenover de Tricolore te liggen, waardoor beide schepen een soort T vormen. Als de stroming van links komt, kunnen de bergers rechts van de Hercules boren en als de stroming draait gebeurt dat aan de linkerkant. De Asian Hercules II is een van de grootste drijvende kranen ter wereld.
De duikers boren dit weekeinde gaten op een diepte van 15 tot 25 meter in de elf compartimenten waarin stookolie ligt opgeslagen. In elk compartiment worden gaten geboord, zodat de olie kan worden overgepompt.
Eerder deze week inspecteerden duikers de romp van het schip op gaten en scheuren. De Tricolor lekt geen olie. Ook de aanvaring van de Duitse bulkcarrier Nicola heeft geen nadelige gevolgen voor de berging van de gezonken Tricolor.
Het is nog niet zeker of Smit ook daadwerkelijk het contract krijgt om het schip te bergen. Die berging kan volgens de woordvoerder nog wel enkele maanden in beslag nemen. „Niet alleen het weer speelt een grote rol, maar het gaat ook nog om een enorm groot schip. Als we het met kranen optillen, bestaat de kans dat het vaartuig breekt onder zijn eigen gewicht. Mogelijk moeten we daarom de Tricolor in stukken zagen.”