Politiek

Atheïstische reclame soms te voorkomen

Vervoersbedrijven en lagere overheden kunnen voorkomen dat bussen en trams worden beplakt met omstreden en aanstootgevende uitingen.

Redactie politiek
5 March 2009 11:46Gewijzigd op 14 November 2020 07:26

Dat concludeert SGP’er Van der Staaij uit de antwoorden die staatssecretaris Huizinga van Verkeer woensdag heeft gegeven op zijn vragen over mogelijke atheïstische reclame-uitingen.De humanistische denktank CFI wil op bussen reclame plaatsen met de tekst: ”Er is waarschijnlijk geen God”.

Huizinga schrijft dat zij niet kan voorkomen dat er atheïstische reclame komt op bussen. Wel gaat ze ervan uit dat ov-bedrijven rekening houden met hun publieke rol en maatschappelijke betekenis als ze het verzoek krijgen atheïstische reclame op hun bussen te plaatsen.

Huizinga spreekt geen oordeel uit over die reclame. Dat is volgens haar de verantwoordelijkheid van de busbedrijven. Sommige kennen regels om aanstootgevende en onbetamelijke reclame-uitingen van hun bussen te weren, schrijft ze. Andere vervoersbedrijven hebben de reclame-uitingen uitbesteed aan een extern bureau. Daarnaast hebben sommige lokale overheden voorschriften opgesteld voor reclames op bussen.

Van der Staaij roept de besturen van provincies en stadsregio’s op „op dit punt alert te zijn en te blijven.”

CBS Outdoor, die reclames op NS-treinstations beheert, heeft inmiddels via de media laten weten dat het de atheïstische reclame zal weren.

Vanaf maandag zal de slogan ”Er is waarschijnlijk geen God” twee weken te zien zijn op een billboard langs de A4 bij Schiphol.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer