Binnenland

Protest tegen tramlijn door polder

De veelgeroemde weidsheid van de polder Mastenbroek tussen Zwolle, Hasselt en Kampen is in het geding. Oorzaak is de aanleg van een bovenleiding boven de geplande tramverbinding Kampen-Zwolle.

Michiel Satink
3 March 2009 10:55Gewijzigd op 14 November 2020 07:25
KAMPEN – Bewoners van de polder Mastenbroek en Natuur en Milieu Overijssel zijn niet blij met de komst van een tramlijn door het open poldergebied. Foto RD
KAMPEN – Bewoners van de polder Mastenbroek en Natuur en Milieu Overijssel zijn niet blij met de komst van een tramlijn door het open poldergebied. Foto RD

Dat beweren inwoners van de polder en Natuur en Milieu Overijssel (NMO).De eeuwenoude polder Mastenbroek is een van de twintig Nationale Landschappen en is derhalve beschermd gebied. Provincie Overijssel, ProRail en de gemeenten Zwolle en Kampen zijn voornemens de bestaande treinverbinding om te bouwen tot tramlijn.

Het ombouwen van de treinverbinding tot een tramlijn met vier haltes kost 16 miljoen euro. NMO, de overkoepelende milieuorganisatie van Overijssel, is op zich voorstander van de tram. „Wat betreft uitstoot van schadelijke stoffen is de elektrische tram een goede vervanging voor de bestaande dieseltreinen”, zegt M. van den Berg. Toch vindt de organisatie dat de geplande bovenleiding afbreuk doet aan de openheid van de polder.

De Vereniging Dorpsbelangen ’s-Heerenbroek heeft haar zorgen geuit in een brief aan de overheden. „Het is jammer dat het unieke landschap met bovengrondse leidingen wordt verpest. We hebben al eerder geageerd tegen de elektriciteitsmasten die hier in de polder staan”, zegt. J. Keizer, voorzitter van de vereniging.

De vereniging wil dat het polderlandschap in ere wordt gehouden. „Wij vragen de overheden te zoeken naar alternatieven.” Vereniging Polderbelangen Mastenbroek ondersteunt de zorgen van Dorpsbelangen, meldde een woordvoerder desgevraagd.

Een tweede vrees van de inwoners van de polder is dat ze straks de tram niet alleen voorbij zien rijden, maar dat deze nieuwe verbinding de bestaande busroutes zal vervangen. Het in de polder gelegen dorp ’s-Heerenbroek wordt momenteel door drie buslijnen aangedaan: lijn 141 tussen Zwolle en Urk, 140 tussen Dronten en Zwolle en lijn 684 tussen Emmeloord en Zwolle.

Dorpsbelangen vreest dat de bus de dorpen ’s-Heerenbroek en Wilsum niet meer zal aandoen zodra de tram tussen Zwolle en Kampen komt te rijden. „Deze bussen worden regelmatig door scholieren en ouderen gebruikt. Als de busverbinding verdwijnt, hebben zij een groot probleem”, zegt Klein. „Niet voor iedereen is een tramhalte op fietsafstand een haalbare optie.”

Volgens de provincie Overijssel is een bovenleiding voor de tram onontbeerlijk. Alternatieven zijn er nauwelijks. „Een elektrisch aangedreven tram heeft geen uitstoot van schadelijke stoffen. Dat is van belang voor de kwaliteit van de leefomgeving en waardevolle natuur. De masten voor de bovenleiding zijn daarnaast lichter dan die voor een trein. De masten mogen in dit gebied staan, maar we willen zorgvuldig kijken naar de ruimtelijke inpassing”, aldus een zegsvrouw van de provincie. De provincie zegt alternatieven in de gaten te houden tot de aanleg van de tramlijn begint.

Overijssel erkent dat er mogelijk in de toekomst minder bussen door het gebied zullen rijden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer