Advertentiebestedingen gedaald door crisis
De bestedingen van adverteerders in de verschillende media zijn in het vierde kwartaal van vorig jaar gedaald. Onder invloed van de kredietcrisis daalden de uitgaven met 3,5 procent in vergelijking met de laatste drie maanden van 2007. Dit blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Nielsen, die maandag naar buiten zijn gebracht.
Het gaat om bruto mediabestedingen, zo benadrukt Nielsen. Daarbij is geen rekening gehouden met kortingen of andere prijsafspraken tussen adverteerders en mediabureaus. Nielsen waardeert de advertenties op basis van de prijslijsten van de media.In de eerste drie kwartalen stegen de bestedingen nog. In geheel 2008 was daardoor sprake van een toename van 1,7 procent tot ruim 6,2 miljard euro. Internet, radio en bestedingen aan reclamefolders en buitenreclame stegen het hardst.
De bestedingen in de dagbladen zakten in het vierde kwartaal met 7,4 procent na een daling van 2,4 procent in het voorgaande kwartaal. Op televisie was er sprake van een afname van 3,2 procent. Radio en internet boekten nog groei.