Panasonic wil milieubewuste klanten
Nederlandse consumenten kunnen binnenkort ook wasmachines en koelkasten van Panasonic kopen. Consumenten moeten wel een dikke portemonnee hebben, want de witgoedartikelen zijn niet goedkoop. Het Japanse bedrijf hoopt ondanks de economische neergang milieubewuste consumenten over te halen hun producten te kopen.
Panasonic is vooral bekend van de consumentenelektronica. Het bedrijf meldde dinsdag in Amsterdam vanaf maart de Europese markt te bestormen met hun groot–witgoed. In Nederland, België, Frankrijk, Groot–Brittannië, Spanje, Polen en Duitsland komen twee verschillende koelkasten op de markt, evenals drie verschillende wasmachines. Zeventien andere Europese landen moeten tot september wachten.„Ondanks de crisis is er nog steeds de trend van milieubewustheid", aldus Maik Stahlbock, die bij Panasonic verantwoordelijk is voor de witgoedtak in Europa. „Bovendien voelt de consument de energiebesparende toepassingen wel degelijk in zijn portemonnee". De producten onderscheiden zich dan ook volgens Stahlbock op het gebied van milieuvriendelijke technologieën voor water– en energiegebruik. Een voorbeeld daarvan is de scheve wastrommel, die ervoor zorgt dat er minder water per wasbeurt wordt gebruikt.
„Er is in Europa een wereld te winnen op het gebied van milieuvriendelijke toepassingen", aldus Haruyuki Ishio, topman van de Panasonic–witgoeddivsie. Volgens de topman is er in Europa een sterke milieubewustheid en ziet Panasonic kansen om zo te groeien.
De Europese witgoedmarkt is voor Panasonic nu al goed voor 40 miljard yen (325 miljoen euro), 14 procent van de totale omzet. Panasonic wil de inkomsten in 2014 hebben verdubbeld. Het Japanse merk wil zich in Europa meten met merken als Bosch en Siemens.
Panasonic bekijkt nog of het in de toekomst ook een heel scala aan andere energievriendelijke producten in Europa op de markt brengt.
De prijs van een Panasonic–koelkast ligt rond de 1000 euro. Een wasmachine kan de consumenten 700 tot 900 euro kosten.