Burger King in handen van investeringsgroep
De Amerikaanse hamburgerketen Burger King komt definitief in handen van een door het Amerikaanse Texas Pacific geleide investeringsgroep.
De eigenaar, het Britse drankenconcern Diageo, is akkoord gegaan met een verkoopprijs van 1,5 miljard dollar voor de grootste concurrent van McDonald’s. De overname leek vorige maand nog af te ketsen toen bleek dat Texas Pacific en zijn partners Bain Capital en Goldman Sachs niet bereid waren om de in juli afgesproken 2,26 miljard dollar over te maken. De Amerikaanse investeringsgroep reageerde daarmee op de problemen in de fastfoodindustrie.
De consumenten lijken om gezondheidsredenen hamburgers en friet steeds meer te mijden, wat leidt dalende inkomsten. Een felle prijzenslag tussen de hamburgerketens versterkt dit effect. Burger King is toch al geen aaneenschakeling van successen. Sinds 1999 verliest het in de Verenigde Staten marktaandeel aan zijn belangrijkste concurrenten. De internationale expansie is ook tegengevallen. Burger King trok zich vorig jaar zelfs terug uit Japan. De keten, begonnen in 1954, bestaat nu uit 11.450 restaurants in 58 landen. Circa 92 procent van de vestigingen is in handen van franchisenemers.
Diageo wilde al twee jaar van Burger King af. Het concern gaat zich helemaal richten op de verkoop van bier en sterke dranken, zoals Guinness, Johnnie Walker en Bailey’s. Het concern kwam in bezit van de hamburgerketen toen het in 1997 ontstond uit de fusie tussen de drankenconcerns Grand Metropolitan en Guinness. Daar hoorde ook het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf Pillsbury bij, dat Diageo in 2001 van de hand deed.
Texas Pacific Group heeft een goede reputatie als het gaat om het opkalefateren van moeizaam draaiende ondernemingen, zoals de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental Airlines.
Burger King exploiteert in Nederland 29 restaurants met 1300 werknemers. Twee zijn eigendom van franchisers.