„Kleine containerterminal ideaal voor Urk”
Binnen een jaar heeft Urk, als het aan ondernemer Jacco Wakker ligt, een binnendijkse containerterminal. Ook voor de rest van Nederland ziet hij kansen. „Een uitgebreid netwerk met kleinschalige, regionale terminals voorkomt wegtransport, wat zorgt voor een vermindering van files en dalende milieuverontreiniging.”
Om de bereikbaarheid van kleine havens te vergroten, ontwikkelde Wakker een speciale duwbak. Daardoor kunnen containers ook over de kleinere Nederlandse vaarwegen worden getransporteerd, bijvoorbeeld van en naar Urk. Volgens Wakker is deze vorm van containervaart concurrerend met het wegtransport. „Met een duwboot zijn vier duwbakken te transporteren. Dat staat gelijk met 120 containers. Over de weg zijn daar zestig vracht-wagens voor nodig.”De Tollebeker, woonachtig vlak bij Urk, is al twintig jaar actief in de binnenvaartsector. Zijn bedrijf neemt verschillende klussen aan uit binnen- en buitenland. Van strandverbreding in Frankrijk tot speciaal vervoer over ondiep water in eigen land. De ondernemer ontwikkelt voor eigen gebruik allerlei vaartuigen en hulpmiddelen, zoals voor het huidige project de speciale duwbak voor containers.
Voordat de terminal kan gaan draaien, moet enkel de bouw van de duwbak nog gerealiseerd worden, zegt Wakker. „Een kraan voor de overslag is ter beschikking gesteld door een van de andere initiatiefnemers. Een duwboot is al in mijn bezit. Na de bouw van de speciale duwbak zijn wij klaar voor de start.”
Ook het terrein waar de terminal moet komen, direct naast het Urker industriegebied, is reeds in bezit van Wakker en zijn collega. De ligging heeft volgens Wakker een groot voordeel. „Het zorgt in de toekomst voor veel minder overlast. De overslag van containers vindt momenteel namelijk nog plaats op het terrein van de oude visafslag binnen de bebouwde kom. Dat is lastig voor omwonenden. Daarnaast is de bestemming van de meeste containers het industrieterrein. Dus dat scheelt extra rijden.”
Of Wakker verwacht dat de marktomstandigheden nu gunstig zijn om met containeroverslag te beginnen? „Ik zie er wel brood in. Toen ik enkele jaren geleden met het idee van een afzinkbare ponton voor het vervoeren van woonarken kwam, zag ook niet iedereen het zitten. Ze hebben allemaal ongelijk gehad, want ik heb heel wat klanten.”
Bovendien, zegt Wakker, heeft hij al de nodige positieve reacties gehad. Een wegtransportbedrijf verklaarde graag mee te willen denken. Daarnaast gaat een containeroverslagbedrijf in de Amsterdamse haven mogelijk samenwerken met Wakker. „Dat is belangrijk voor het uitbreiden naar een landelijke containerlijndienst.”
Secretaris containervaart M. van Helvoirt van het Centraal Bureau voor Rijn- en Binnenvaart (CBRB) ziet wel perspectieven voor de containervaart. „De distributie van containers via kleine schepen kan heel efficiënt en effectief zijn, dat zie je op plaatsen waar grote schepen niet kunnen komen in verband met bruggen of sluizen.”
Ook het kabinet wil de binnenvaart een impuls geven. Staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat) meldde onlangs in een beleidsbrief de binnenvaart op kleine vaarwegen te willen stimuleren.
Ondanks de steun van het kabinet is Helvoirt van het CBRB niet voor de door Wakker voorgestelde uitbreiding van het aantal regionale terminals. „Hier en daar kan er nog wel een regionale terminal bij. Toch is het huidige netwerk samenhangend en volledig. Als je er op elke hoek van de straat één hebt, kan het natuurlijk niet meer rendabel zijn.”