Snelle en sportieve langeafstandsloper
Een uitgebreide testperiode met de Opel Vectra Sedan eerder dit jaar resulteerde niet alleen in de conclusie dat de nieuweling haar voorganger in alle opzichten overtrof, maar ook in de wens om met de nieuwe Vectra GTS kennis te maken. Op papier leek vooral déze variant aan de eisen en wensen van de liefhebber te beantwoorden. De wens ging in vervulling.
Opel heeft de beslissing genomen om de vijfdeurscarrosserievariant van de Vectra nadrukkelijk anders te positioneren dan de vierdeurssedanversie. Voorheen gold het principe dat je voor een redelijke meerprijs gemakkelijke toegang tot de bagageruimte van je Vectra kon kopen. Niet meer en niet minder. Het gamma van de huidige Vectra-generatie is heel anders opgezet. Zo is de Vectra Sedan vooral bedoeld voor de grote schare consumenten die een degelijke en betrouwbare auto zoeken die hen comfortabel van A naar B kan vervoeren.
De nieuwe Signum en de Vectra Stationwagon die volgend jaar hun opwachting maken, zijn op dezelfde bodemplaat gebouwd maar hebben een langere wielbasis. De Signum wordt daarbij als apart model gepositioneerd en kenmerkt zich door veel interieurruimte, die bovendien veelzijdig kan worden ingezet. De Vectra Stationwagon krijgt ongeveer de afmetingen van de huidige Omega Stationwagon en imponeert derhalve met een indrukwekkende hoeveelheid bagageruimte. De Vectra GTS ten slotte is de sportieve loot aan de stam die op dezelfde wielbasis staat als de Vectra Sedan.
De sportieve missie van de Vectra GTS is de auto aan alle kanten af te zien. De auto is voorzien van lichtmetalen velgen van 17 inch die de wielkasten goed vullen. Ten opzichte van de sedanversie kenmerkt de Vectra GTS zich door anders vormgegeven bumpers, sideskirts en donkergetinte koplampen. En natuurlijk onderscheidt de auto zich door de coupéachtige vormgeving en de lang doorlopende achterklep.
De Vectra GTS doet onwillekeurig denken aan de Opel Monza, die van eind jaren zeventig tot halverwege de tachtiger jaren leverbaar was. Deze van de Opel Senator afgeleide coupé werd geen groot succes en ging als een ondergewaardeerde auto de geschiedenisboekjes in. Voor de Vectra GTS rekent Opel op meer belangstelling. De auto valt in ieder geval binnen het bereik van veel consumenten, wat met de exclusieve Monza niet bepaald het geval was.
De sportiviteit uit zich ook in het motorenaanbod. Niet alles kan geleverd worden. Zo is de 74 kW/100 pk sterke 2.0-DTI-motor niet beschikbaar in de Vectra GTS en zijn dieselaars aangewezen op de sterkere 92 kW/125 pk sterke 2.2-DTI-variant. De twee benzinegestookte zestienkleppers met 1,8 en 2,2 liter cilinderinhoud uit de Vectra Sedan zijn wel beschikbaar en leveren achtereenvolgens een maximumvermogen van 90 kW/122 pk en 108 kW/147 pk. Heftiger nieuws is dat de Vectra GTS desgewenst wordt aangedreven door een 3,2 liter zescilinder benzinemotor met een maximumvermogen van 155 kW/211 pk. Zo’n machine doet de herinnering aan de eerdergenoemde Monza, die in Nederland alleen met zescilindermotoren leverbaar was, pas echt herleven.
De fraaie krachtbron is niet alleen soepel en stil, maar zet de Vectra aan tot grootse daden. Zo behoort een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 8,0 seconden tot de mogelijkheden en kunnen andere weggebruikers op verzoek met maximaal 246 km/h worden gepasseerd. De krachtbron hangt lekker aan het gas, al lijkt de optioneel leverbare vijftraps automatische transmissie enige tijd nodig te hebben om de snel opgebouwde trekkracht te verwerken. Voor het overige functioneert de transmissie zoals het hoort. Het zal niet verbazen dat zo veel temperament een stevige dorst met zich meebrengt. Gemiddeld verstookt de Vectra GTS elke 8,8 kilometer een liter euroloodvrij.
De belangrijkste verschillen met de Vectra Sedan zijn buiten het afwijkende koetswerk niet in één oogopslag te zien. Opel heeft zich namelijk veel inspanningen getroost om de Vectra GTS van een ander karakter te voorzien dan de Sedan. Daartoe ligt de GTS 20 millimeter dichter bij het asfalt en is de Duitser van hardere veren en dempers voorzien. De aanpassingen hebben hun uitwerking niet gemist. De Vectra GTS stuurt aanmerkelijk scherper en communicatiever dan de Vectra Sedan. De auto heeft eveneens aan koersvastheid gewonnen en toont zich tot op zeer hoge snelheid zeker en stabiel. De Vectra GTS is echter geen sportwagen maar veel meer een snelle en sportieve auto voor lange ritten. Het onderstel laat voldoende ruimte voor comfort en absorbeert oneffenheden in het wegdek dan ook naar tevredenheid. De Opel laat zich op lange ritten ontspannen berijden, waarbij de uitstekende zittende en veelzijdig verstelbare sportstoelen een grote rol van betekenis spelen.
Opel levert de Vectra GTS in twee verschillende smaken die allebei met alle beschikbare krachtbronnen gecombineerd kunnen worden. De Vectra GTS zonder toevoeging is leverbaar vanaf 25.745 euro en voor dat bedrag standaard voorzien van ABS, airbags, sidebags voorin, windowbags, cruise control, airconditioning, boordcomputer, sportstoelen, lederen sportstuur en mistlampen voorin.
De Vectra GTS Elegance is 1500 euro duurder en voorziet voor dat bedrag in speciale interieurbekleding, automatisch geregelde airconditioning, leeslampjes, een lederen middenarmsteun en lichtmetalen velgen van 17 inch. De Opel Vectra GTS 3.2 V6 staat vanaf 33.245 euro in de prijslijst.