Allrounder met een vrolijk karakter
Alleen al door zijn lange bestaan maakt de Ka deel uit van de automobiele historie. Meer dan tien jaar lang was de kleine Ford voor ongeveer hetzelfde bedrag verkrijgbaar, waardoor de auto inflatieproof bleek te zijn. Oneindig kan zoiets niet duren. De ontwikkelingsafdeling kreeg daarom de opdracht een nieuwe Ka te ontwikkelen volgens dezelfde basisvoorwaarden als de oude.
Geld verdienen aan een kleine auto is niet zo gemakkelijk, ondanks de redelijk grote aantallen die ervan worden verkocht. Ford zocht daarom een partner en vond die in de vorm van Fiat. De Italiaanse fabrikant was al druk doende met de nieuwe Fiat 500 en haakte Ford daar op in. Uitgaande van de al bestaande basis kreeg Ford alle vrijheid het eigen product aan te laten sluiten bij de verwachtingen die een klant van een Ford heeft.De Ka is een model met een vrolijk karakter. De gezamenlijk basis van de Fiat en Ford blijkt het duidelijkst uit de bolle dakvorm en de algehele afmetingen, maar verder staat de Ka volledig op zichzelf. Zet de nieuweling maar eens naast een Mondeo; dan is direct te zien dat de belijning van de motorkap en bijvoorbeeld de vorm van de koplampen vrijwel identiek zijn.
Het profiel toont een sterk oplopende lijn, zowel bij de ruiten als bij de groef ter hoogte van de portiergreep. De spatbordenranden worden keurig geaccentueerd en de buitenspiegels hebben een kap in de carrosseriekleur. De hoog geschouderde achterkant kreeg forse lichtunits en bezit een relatief hoge bumper, wat jammer is met het oog op het inladen van zware bagage. Bovendien kan de achterklep alleen met de sleutel of met twee maal drukken op de afstandsbediening worden geopend, een ronduit onhandige manier.
De bagageruimte met een inhoud van 210 liter is groter dan die in de vorige Ka. De achterbank kan in twee gelijke delen worden neergeklapt. De Titaniumuitvoering bezit als extra’s de mistlampen in de voorbumper en normaal gesproken 15 inch stalen wielen met wieldoppen. De lichtmetalen exemplaren op deze testauto vormen een optie.
Knieruimte
Gelukkig durft Ford kleur te bekennen. Dit wordt vooral in het interieur duidelijk. Het aantal zichtbare Fiatdetails is zeer beperkt en moet vooral in de plaatsing van de verschillende organen worden gezocht. Verder is echt alles specifiek Ford. Zelfs de bediening van de elektrische buitenspiegels is vanwege een afwijkende indeling van de portierpanelen op een andere plaats te vinden. De relatief brede middenconsole loopt smal uit en juist daar is de versnellingspook geplaatst, direct binnen handbereik. Deze uitloper zorgt er wel voor dat de ruimte voor de rechterknie van de bestuurder wat beperkt is. Bovendien zit deze constant tegen een behoorlijk harde kunststofrand.
Het stuur van de Ka kan standaard in hoogte worden versteld. De onderbeplating van de stuurkolom blijkt zo volumineus dat zeker in het begin de knie er behoorlijk hard aan wordt gestoten.
Ford ontwikkelde diverse kleurstellingen voor het interieur van de Ka Titanium. Een combinatie van rood met zwarte stof is er slechts één. De middenconsole, de overkapping van het instrumentarium en de portiergreep kregen een glanzend witte finish, evenals de spaken van het stuur. Gelukkig weer eens wat anders dan het tegenwoordig bijna verplichte zilvergrijs.
Hoog dak
Verwacht in een auto van het formaat Ka geen enorm volumineuze stoelen, maar de ondersteuning op normale ritten blijkt beslist voldoende. De auto heeft een relatief hoog dak. Daarnaast kan de zithouding netjes rechtop zijn, terwijl het zicht naar voor en opzij weinig te wensen overlaat.
Twee airbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ruiten en spiegels, een opberglade onder de passagiersstoel, hoofdsteunen achterin en een radio/cd-speler zijn standaard op de basisversie. De Titanium voegt daar nog airconditioning aan toe alsmede een boordcomputer, verlichting in de bagageruimte en een uitgebreide stereo-installatie. Binnen de meerprijs van niet meer dan 1000 euro vallen ook de grotere wielen en mistlampen in de voorbumper.
Het lijdt geen twijfel dat de benzinemotor verreweg de meest gekozen versie zal worden in ons land. Op dit moment betekent dat een 1,2 liter 8-klepper met een vermogen van 69 pk en een koppel van 102 Nm. Geen motor voor sportieve prestaties, maar wel een exemplaar dat onder normale en dus drukke Nederlandse omstandigheden prima meekomt. Het sprintje naar de 100 km/u duurt 13,1 seconden en met een top van 159 km/u moet iedereen goed uit de voeten kunnen.
Het motortje klinkt sympathiek, is niet te rumoerig voor een auto uit dit segment en komt redelijk kwiek over als maar een beetje op het ideale toerental wordt gelet. In vergelijking met modellen in dezelfde prijsklasse slaat de Ka op alle vlakken een bijzonder goed figuur. Het gemiddelde brandstofverbruik komt in de praktijk uit op 1 liter op 14,5 km.
Comfortabel
Als Ford een auto ontwikkelt, stelt het merk hoge eisen aan het onderstel. Vooral dit punt paste het merk de basis van de Fiat 500 flink aan. De Fiat beschikt over een behoorlijk stugge afstemming en die is bij de Ka niet meer terug te vinden. Het Kaonderstel zal juist door velen als comfortabel worden ervaren. Dat effect is verkregen door de veren soepeler te maken en stabilisatoren te monteren die voorkomen dat de carrosserie in bochten gaat hellen. De gevolgen zijn in positieve zin duidelijk voelbaar, wat de Ka tot een betere allrounder maakt. Wie niet valt op het retrodesign van de Fiat heeft met de Ka een meer dan uitstekend alternatief.
Alhoewel de Ka helemaal nieuw is, blijft betaalbaarheid een van de belangrijkste eigenschappen. De al behoorlijk complete Trenduitvoering kost 10.000 euro. De Titanium komt met de genoemde extra’s op 11.000 euro. Zelfs alle accessoires om de Ka verder aan te kleden zijn scherp geprijsd. Te denken valt dan aan lichtmetalen wielen, zij- en gordijnairbags en diverse kleurrijke accenten.
Ford Ka 1.2 16V Titanium
Waardering
- leuke vormgeving in- en exterieur, comfortabel onderstel, verbruik
- weinig knieruimte bestuurder, hoge tildrempel, afwezigheid knop op achterklep
Techniek
Cilinderinhoud: 1242 cc; maximumvermogen: 51 kW/69 pk bij 5500 tpm; maximumkoppel: 102 Nm bij 3000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 13,1 seconden; topsnelheid: 159 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3620 mm; breedte: 1658 mm; hoogte: 1505 mm; wielbasis: 2300 mm; gewicht: 940 kilogram; inhoud bagageruimte: 210-710 liter; brandstoftank: 35 liter; Ford Ka 1.2 16V Titanium: 11.000 euro.
Alternatieven
Fiat 500 Pop Start & Stop: 12.695 euro
Een auto met een onvervalst retrodesign en dat spreekt veel trendy mensen aan. Wat betreft prestaties en ruimteaanbod gelijk aan de Ford Ka, maar duidelijk stugger afgestemd. Heeft met Start & Stop-systeem een A-label, maar is aanzienlijk duurder dan de Ka.
Peugeot 107 1.0-12V Sublime: 10.220 euro
De duurste uitvoering van de Peugeot 107 is goedkoper dan de Ka, maar komt ook goedkoper over. De portieren zijn niet volledig bekleed en de motor is slechts een driecilinder. Voordelen zijn wel het enorm lage verbruik en de maximale BPM-subsidies en extra lage wegenbelasting. Dit geldt overigens ook voor de Citroën C1 en Toyota Aygo.
Renault Twingo 1.2 16V Dynamic: 11.095 euro
De Twingo is net als in de vorige generatie behoorlijk aan de Ka gewaagd. De binnenruimte van de Twingo is duidelijk groter en het interieur is functioneler. De Dynamique-uitrusting is goed te vergelijken met de Ka Titanium, alleen voelt de Twingo in rijgedrag wat groter aan.