NS voorzien afname reizigersgroei
De resultaten van de Nederlandse Spoorwegen (NS) over 2008 zijn goed, aldus het bedrijf. Het aantal reizigerskilometers steeg met ruim 4 procent. De winst daalde van 337 naar 281 miljoen euro. De NS verwachten dat de reizigersgroei in 2009 onder invloed van de financiële crisis sterk zal afnemen.
De Nederlandse Spoorwegen presenteerden vrijdag in Amersfoort de jaarcijfers over 2008. Het aantal reizigerskilometers steeg, de klanttevredenheid nam licht toe en er werd veel geïnvesteerd, vooral in nieuw reizigersmaterieel.De inkomsten uit reizigersvervoer, vastgoed, horeca en bouwactiviteiten waren in 2008 ruim 4,2 miljard euro, zo’n 200 miljoen meer dan een jaar eerder. De bedrijfslasten kwamen uit op ruim 3,9 miljard euro, een stijging van 6,5 procent ten opzichte van een jaar eerder (bijna 3,7 miljard).
De punctualiteit op basis van de zogeheten 3 minutennorm daalde een fractie, van 87 naar 86,6 procent. Het spoorbedrijf schrijft dat toe aan de ontsporing van een goederentrein bij Amsterdam Muiderpoort in het najaar. Het herstelwerk beperkte vele weken de capaciteit op het traject en zorgde voor grote ergernis onder reizigers.
De begin januari aangetreden nieuwe NS-topman Bert Meerstadt blikte vrijdag tevreden terug op 2008. „De trein trekt nog steeds meer reizigers, de kwaliteit over de hele linie verbetert door fors investeren in nieuwe treinen en nieuwe of vernieuwde stations en de klant toont zijn tevredenheid.” Van 76 procent van de reizigers krijgt het bedrijf een 7 of hoger.
Bedrijfsresultaat en winst namen beide af, respectievelijk van 355 miljoen in 2007 tot 328 miljoen euro in 2008 en van 337 miljoen in 2007 tot 281 miljoen euro vorig jaar. Het bedrijf verklaart deze daling onder meer door hogere personeelskosten. Het personeelsbestand van de NS groeide in 2008 met 600 tot 26.600. Er kwamen vooral veel nieuwe reisinformanten binnen en door bouwpoot Strukton werd meer werk verzet.
Voor 2009 houdt de NS-top rekening met een beduidend lagere volume- en omzetgroei. „De recessie zal een duidelijke invloed hebben op zowel het reizigersvervoer als bij de activiteiten op en rond stations en in de railinfra en -bouw.” Een nieuwe kostenpost is de exploitatie van de HSL-Zuid, waarvoor de spoorwegmaatschappij vanaf komende zomer een vergoeding moet gaan betalen.
„Mede door die factoren zullen zowel rendement als resultaat sterk onder druk komen te staan”, aldus de NS-directie. „Investeringen zullen worden gedaan waar het de klant direct ten goede komt, maar wij combineren dit met een noodzakelijke matiging van de uitgaven en verhoging van de productiviteit. Activiteiten die hier minder toe bijdragen, worden heroverwogen.”
NedRailways, dochter van de NS Groep, die onder andere in het Verenigd Koninkrijk twee spoorconcessies heeft, droeg ook bij aan het positieve NS-resultaat over 2008. Northern Rail en Merseyrail vervoeren dagelijks 330.000 Britse passagiers. Door de daling van het Britse pond ten opzichte van de euro daalden de opbrengsten licht, met 32 miljoen tot 441 miljoen euro.
Eind 2008 nam NedRailways trein- en busexploitant Abelio in Duitsland over en de Tsjechische busmaatschappij Probo Trans Beroun, die vooral ten westen van Praag opereert.