Opleveringsgebreken woningen leiden tot keurmerk
Er komt een keurmerk voor de woningbouw. Daarmee moet het aantal gebreken bij de oplevering van een huis worden verminderd, zo hopen de initiatiefnemers Vereniging Eigen Huis (VEH) en het werkgeversverbond van bouwbedrijven BouwNed. Zij gaven dinsdag het startsein voor het certificaat.
De afgelopen vijf jaar is de koper van een nieuwbouwwoning geconfronteerd met een toenemend aantal gebreken. Gemiddeld bevat een opgeleverd huis 28 fouten. Het merendeel daarvan betreft zogenoemde cosmetische gebreken die een timmerman of schilder binnen een dag kan herstellen, aldus VEH.
De basis voor het keurmerk Klantgericht Bouwen vormt het KopersRapport. Hierin geeft de eigenaar van een woning aan hoe deze is te spreken over het huis. Hij beoordeelt niet alleen de staat van zijn nieuwe onderkomen, maar ook het contact met het bouwbedrijf en de dienstverlening na de oplevering. Bovendien komt de VEH het nieuwbouwhuis onder de loep nemen.
2003 wordt een proefjaar. Bedrijven die aan de norm voldoen, mogen het keurmerk in 2004 voeren. De prestaties worden jaarlijks bekeken. Bouwers met het certificaat kunnen daardoor het waarborgmerk verliezen. VEH en BouwNed willen de onafhankelijkheid en neutraliteit bewaken door hun gegevens over de nieuwbouwwoningen te laten analyseren door het accountants- en adviesbureau PricewaterhouseCoopers.
In aanmerking voor het keurmerk komen de bouwondernemers die zijn aangesloten bij het Garantie Instituut Woningbouw (GIW). Die bedrijven kunnen zien wat hun individuele prestaties zijn. Hun scores worden ook afgezet tegen het gemiddelde in de sector. Daardoor wordt duidelijk op welke onderdelen en in welke mate zij afwijken van hun concurrenten.