„Volgend jaar auto aan lantaarnpaal”
Vanaf volgend jaar staat op elke hoek van de straat een oplaadpunt voor elektrische auto’s, is de leeaseauto elektrisch en sluiten we daarvoor speciale mobiliteitsabonnementen af.

De deelnemers aan het duurzame mobiliteitsproject C,mm,n (Common) zijn ervan overtuigd dat de nabije toekomst elektrisch is. Op de AutoRAI in april presenteert de club van auto-, techniek- en milieuliefhebbers zijn ambitieuze plannen.In een collegezaal van de Technische Universiteit Delft staken ze vorige week voor de laatste keer de koppen bij elkaar om de vervoersplannen op de beurs goed uit de verf te laten komen.
C,mm,n is geen geheimzinnig achterkamertjesproject, maar een hypermoderne zogenoemde opensourcesamenwerking, die vooral via internet verloopt. „Iedereen mag meedenken, dat is de essentie. Het is een nieuwe manier van auto’s ontwikkelen”, legt Sijas Akkerman uit. Hij is verbonden aan een van de initiators, de Utrechtse Stichting Natuur en Milieu. „Er bestaan al elektrische auto’s, maar niemand gebruikt ze. Met dit project willen we kennis en ideeën verzamelen om van de elektrische auto gemeengoed te maken.”
Lantaarnpalen waaraan met een simpele stekker de auto kan worden aangesloten en snelle oplaadpunten in parkeergarages of bij tankstations. De Delftse studenten Christopher en Pieter denken dat hun oplaadideeën per direct kunnen worden ingevoerd. „De techniek bestaat, nu alleen nog het geld om ze bij elke parkeerplaats neer te zetten. Daar hebben we grote bedrijven voor nodig. Ik verwacht wel dat die het idee gaan oppikken”, meent Christopher. Elektrisch rijden is bovendien drie keer goedkoper dan een benzineauto, weten de twee.
Interesse vanuit het bedrijfsleven en de overheid is er. De gemeente Amsterdam denkt na over een proef met de oplaadpunten en Athlon Car Lease wil elektrische auto’s aan zijn wagenpark toevoegen, aldus een manager van het bedrijf. „Er is veel vraag naar, maar alleen als de auto’s goed werken en op veel plaatsen kunnen worden opgeladen. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van ons bedrijfsplan.”
Studenten van de technische universiteiten brainstormen ondertussen flink door met andere techneuten van de C,mm,n-community. Van een touchscreen in het dashboard tot designstoelen; want duurzaam moet ook wel een beetje mooi zijn.