Nationaal Archief verwerft archieven oud-politici
„Het valt mij op dat op de onderlip een soort lipstickachtig kunstrood voorkomt; hetzelfde is het geval onder het linkeroog. Ten slotte nog een herhaling van een vraag die ik in ons gesprek naar voren bracht: moet het glimpunt op de neus worden gehandhaafd?”
Wijlen politicus Norbert Schmelzer bemoeide zich in 1973 ook met zijn portret op de cover van zijn biografie door Robbert Ammerlaan, ”Het Verschijnsel Schmelzer”. Dat blijkt uit de 7 meter archief die hij zelf al bestemde voor het Nationaal Archief in Den Haag.Het dossier-Schmelzer is een van de zeven archieven die dit instituut recent verwierf en die volgende week dinsdag met een grote bijeenkomst in het Haagse Nieuwspoort worden gememoreerd. Het gaat verder om de archieven van Harry van Doorn, Molly Geertsema, Chris van der Klaauw, Johan Witteveen, Wim Deetman en Jan Franssen.
In ”Het Verschijnsel Schmelzer” is de politicus erg open. Zijn dagboeken in het archief zijn daardoor vooral voor politicologen en andere fijnproevers nog interessant. Toch blijkt hij uitspraken die hij tegenover zijn biograaf deed, te hebben teruggenomen. Ammerlaan schreef Schmelzer: „Bij het streven om zo veel mogelijk aan je wensen tegemoet te komen en onze vertrouwensbasis weer wat te verstevigen, heb ik in de voorgaande hoofdstukken nog wat meer denigrerende termen vervangen dan je al vroeg.”
Schmelzer vroeg ook toestemming aan koningin Juliana voor publicatie van bepaalde passages uit zijn adviezen aan haar. Die kreeg hij, als hij haar er maar buiten liet, blijkt uit een brief van het Kabinet der Koningin.
Ook bij de promotie van het boek op tv was Schmelzer vergaand betrokken. Zo bedacht hij ook zelf vragen voor presentator Willem Duys, die hem zou ontvangen in zijn programma ”Voor de Vuist’” weg. Schmelzer opperde ook ideeën voor een artistieke omlijsting, uiteraard een van zijn eigen composities, een stuk voor twee fluiten.