Binnenland

Nieuwe rekenmethode met staartdeling

Noordhoff Uitgevers komt volgend jaar met een nieuwe rekenmethode voor het basisonderwijs. De methode, Reken zeker, is ontwikkeld met de Stichting Goed Rekenonderwijs.

ANP
23 January 2009 07:32Gewijzigd op 14 November 2020 07:08
HOUTEN – Noordhoff Uitgevers komt volgend jaar met een nieuwe rekenmethode voor het basisonderwijs. De methode, Reken zeker, is ontwikkeld met de Stichting Goed Rekenonderwijs. Foto ANP
HOUTEN – Noordhoff Uitgevers komt volgend jaar met een nieuwe rekenmethode voor het basisonderwijs. De methode, Reken zeker, is ontwikkeld met de Stichting Goed Rekenonderwijs. Foto ANP

Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. De aanpak is een alternatief voor de verschillende methodes van het zogeheten realistisch rekenen. Door teruglopende prestaties van Nederlandse scholieren staan die methodes onder druk.Kenmerk van de nieuwe aanpak is dat leerlingen elk rekenprobleem oplossen met een afzonderlijke strategie, waaronder staartdelingen en tafels. Door veel te oefenen raken de kinderen vaardig in het oplossen van een rekenprobleem. De praktijk in het basisonderwijs is nu dat de leerlingen verschillende strategieën krijgen aangeboden voor een probleem.

Basis voor de methode is het werk van twee leraren, Arjen de Vries en Piet Terpstra, die hun aanpak in een groot aantal ordners hebben uitgewerkt. De Stichting Goed Rekenonderwijs heeft de steun van een comité van aanbeveling met Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft, en de hoogleraren Vincent Icke (sterrenkunde), Ad Lagendijk (natuurkunde) en Henriëtte Maassen van den Brink (economie).

De groep kreeg weerwerk van een aantal andere hoogleraren, die bestrijden dat de leerlingen door de methodes van het realistisch rekenen minder goede prestaties boeken. Een van hen is Adri Treffers, emeritus–hoogleraar primair onderwijs en verbonden aan het Freudenthal Instituut, dat als voorstander van de nu dominante ’moderne’ methodes geldt.

In Noordwijkerhout congresseren deskundigen op het gebied van rekenonderwijs tot vrijdag over dit onderwerp. Uit onderzoek is gebleken dat Nederlandse basisscholieren sinds 1995 geleidelijk slechter zijn gaan rekenen. Op internationale ranglijsten is Nederland gezakt van de zesde naar de negende plaats van 36 landen. Bij het natuurwetenschappelijk onderwijs behoort Nederland niet meer tot de top tien.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer