Scherpe daling personeelsadvertenties in krant
Het aantal personeelsadvertenties in de Nederlandse dagbladen heeft te lijden onder de economische teruggang. Ten opzichte van 2007 nam het aantal advertenties in het laatste kwartaal van vorig jaar met ruim een kwart af. Dit bleek donderdag uit cijfers van Nielsen Media Research.
In totaal stonden er in heel 2008 ruim 72.500 personeelsadvertenties in de krant. Dit betekende een daling met 12,4 procent ten opzichte van een jaar eerder.Het totaal aantal personeelsadvertenties dat in 2008 in Nederland verscheen, daalde ten opzichte van een jaar eerder met 7,3 procent tot 1,3 miljoen. Het overgrote deel van deze advertenties, ongeveer 90 procent, verscheen op het internet.
Het aantal personeelsadvertenties beweegt min of meer tegengesteld aan de werkloosheid. Meer werkloosheid betekent dat er minder vraag is naar personeel en dat er dus ook minder advertenties worden geplaatst. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek donderdag dat de werkloosheid in Nederland langzaam aan het oplopen is.