Binnenland

Blinden willen actie tegen ov-chipkaart

Viziris, de belangenorganisatie voor mensen met een visuele handicap, is ontevreden over het uitblijven van de toezeggingen van de Rotterdamse vervoersorganisatie RET om het gebruik van de ov-chipkaart gemakkelijker te maken voor blinden en slechtzienden.

ANP
21 January 2009 18:53Gewijzigd op 14 November 2020 07:08
ROTTERDAM - Viziris, de belangenorganisatie voor mensen met een visuele handicap, is ontevreden over het uitblijven van de toezeggingen van de Rotterdamse vervoersorganisatie RET om het gebruik van de ov-chipkaart gemakkelijker te maken voor blinden en sl
ROTTERDAM - Viziris, de belangenorganisatie voor mensen met een visuele handicap, is ontevreden over het uitblijven van de toezeggingen van de Rotterdamse vervoersorganisatie RET om het gebruik van de ov-chipkaart gemakkelijker te maken voor blinden en sl

De organisatie stelt „zeer teleurgesteld" te zijn over het uitblijven van toenaderingen van de RET en kondigt voor 29 januari, de dag dat alleen nog met de ov–chipkaart in de Rotterdamse metro kan worden betaald, „ludieke acties" aan. „Onze achterban komt graag massaal uitproberen hoe gebruikersonvriendelijk de ov–chippoortjes voor slechtzienden en blinden zijn", belooft een zegsman.Ook stelt Viziris naar de Commissie Gelijke Behandeling te stappen als de RET geen nieuwe aanpassingen toezegt. Het grootste bezwaar van de organisatie is dat de ov–chipkaartapparatuur gebruikmaakt van schermpjes waarop gebruikers van de kaart cruciale informatie moeten aflezen. Hierdoor zouden visueel gehandicapten de kaart niet kunnen opladen en hun saldo niet van de display kunnen lezen.

De Rotterdamse vervoersorganisatie kan de klachten van Viziris in een reactie „absoluut niet plaatsen". „We hebben vorig jaar een akkoord bereikt over alle te nemen maatregelen met een groot regionaal reizigersplatform waarin óók organisaties voor visueel gehandicapten zitten", beklemtoont een zegsman. „Tijdens dat overleg en daarna hebben we van die groep geen enkele wanklank gehoord over de plannen".

Ook voldoet de RET naar eigen zeggen aan alle criteria die het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft opgesteld voor de invoering van de ov–chipkaart. Desondanks zegt de vervoerder na te denken over maatregelen om het de blinden en slechtzienden „nóg makkelijker te maken".

De RET heeft volgens het departement voor visueel gehandicapten gesproken software ontwikkeld om thuis de chipkaart uit te horen, in plaats van bij de poortjes. Ook komt er een experiment met een nieuw product waarbij blinden achteraf de gemaakte reis betalen. De gewone reiziger moet vooraf een borg storten en bij het uitchecken wordt dat verrekend met de reis. „De RET heeft zijn best gedaan", concludeerde een woordvoerster van V&W.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer