Polynorm onder Oostenrijkse vlag
Carrosseriebouwer Polynorm wil in Oostenrijkse handen verder groeien. De onderneming uit Bunschoten maakte vanochtend bekend dat het Oostenrijkse staalbedrijf Voest–Alpine een bod gaat uitbrengen op alle aandelen. Daardoor zal Polynorm van de Amsterdamse beurs verdwijnen. De zondagsrust lijkt te worden gerespecteerd.
Voest–Alpine is van plan 127 miljoen euro (280 miljoen gulden) in contanten te betalen. Dit komt neer op 70 euro per aandeel, een premie van 41 procent op de slotkoers van vrijdag. De directie en de raad van commissarissen van Polynorm steunen het bod. Volgens de directie kan de onderneming na de overname versneld groeien in de auto–industrie.
Voest–Alpine staat in Europa in de topdrie van leveranciers van plaatstaal aan autofabrikanten. Polynorm maakt stalen–, aluminium–, kunststof– en hybride carrosserieonderdelen voor bijna alle grote autoconcerns. Voest–Alpine realiseerde in het afgelopen boekjaar een omzet van 3,17 miljard euro, bijna zeven keer zoveel als de 468,9 miljoen euro van zijn overnameprooi.
Polynorm is zich sinds 1999 vooral gaan richten op het ontwerpen en produceren van carrosserieonderdelen. Voor andere activiteiten, zoals installatie– en bouwproducten, is verkoop voorzien.
De installatietak Flamco gaat over naar investeringsmaatschappij Halder. Dit moet voor januari gebeuren. Bij de bouwpoot (deuren en kozijnen) vindt momenteel een reorganisatie plaats. Dit was noodzakelijk omdat de activiteiten de resultaten van de gehele onderneming negatief beïnvloeden. Na de reorganisatie, die ook banen gaat kosten, zal de divisie worden afgestoten. Polynorm maakte anderhalve week geleden bekend dat vooral door de reorganisatielasten de nettowinst dit jaar rond nul zal uitkomen.
Polynorm verwacht dat Voest–Alpine in de tweede helft van november een biedingsbericht uitbrengt. De Oostenrijkers willen minimaal 95 procent van de aandelen in handen krijgen.
Polynorm krijgt een aparte positie binnen Voest–Alpine. De onderneming behoudt een eigen raad van commissarissen. Het Oostenrijkse staalbedrijf mag echter wel vier van de zeven commissarissen aanwijzen. M. Schabos wordt verantwoordelijk voor de activiteiten van Polynorm. Hij is nu nog directielid van de carrosseriebouwer. De huidige bestuursvoorzitter P. Huisman treedt, zoals in juni al is bekendgemaakt, op 1 januari 2002 terug.
De overname van Polynorm zal geen gevolgen hebben voor het aantal personeelsleden. „De toekomst wordt voor hen zelfs zekerder dan zonder overname”, aldus Huisman vanochtend.
Zondagswerk
W. Spierings, lid van de raad van bestuur van Polynorm, verklaarde vanochtend dat er met de potentiële overnamepartner afspraken zijn gemaakt over „de structuur, de cultuur en de normen en waarden” bij het Bunschotense bedrijf. „Deze punten worden onderschreven door de Oostenrijkers.”
Er is volgens Spierings concreet gesproken over zondagsarbeid. „Daarbij is afgesproken dat het niet werken op zondag onverkort van kracht blijft.” Afgelopen juni is er bij Polynorm zonder overleg met de OR en de vakbonden toch gewerkt op zondag om de enorme werkvoorraad weg te werken. In onderling overleg is overeengekomen dat dit niet meer mag voorkomen.
De Polynorm–directie heeft excuus aangeboden en beloofd voor de toekomst zijn uiterste best te doen zondagswerk te voorkomen. Spierings: „Deze belofte staat nog steeds. De directie heeft inmiddels gesproken met de ondernemingsraad en verwacht bij zondagswerk geen nieuwe problemen.”
Het GMV is „uitermate verrast” door de overname. De bonden zijn door de directie niet geïnformeerd. „Niet netjes”, oordeelt een GMV–woordvoerder. „Wij hebben vrij recent overleg gehad en de directie heeft niets meegedeeld over deze nieuwe ontwikkeling. Wij hadden daar graag over geïnformeerd willen worden.”
Polynorm telt veel personeelsleden uit de achterban van het GMV. De woordvoerder kan nog niets zeggen over zondagswerk bij het bedrijf. „We willen op zeer korte termijn overleg met de directie. Wij steken in op dit punt.” Polynorm vormt volgens de GMV’er een positieve uitzondering op het terrein van zondagswerk.