Calvijn! voor breed publiek
Het brede publiek laten kennismaken met Calvijn en inzicht bieden in de ’calvinistische’ mentaliteit. Dat is de bedoeling van de glossy Calvijn!, die vanaf volgende week in de boekhandel ligt.
Calvijn! verschijnt bij uitgeverij Boekencentrum en is een initiatief van de Zeeuwse kunstenares Sela©, volgens eigen zeggen afkomstig uit „een subcultuur waar het Nederlands calvinisme nog volop wordt gepraktiseerd.”Het blad speelt in op de trend van personalitymagazines rondom bekende persoonlijkheden. Vandaar een opvallende vormgeving en onderwerpen die het goed doen bij het brede publiek. Niet alleen calvinisten, ook niet-calvinisten moeten zich door de inhoud van het magazine aangesproken weten.
Calvijn! bevat interviews met diverse bekende Nederlanders: zangeres Wende Snijders, directeur Valentijn Byvanck van het nieuwe Nationaal Historisch Museum, priester Antoine Bodar, historicus James Kennedy en neerlandicus Herman Pleij. Daarnaast is er aandacht voor calvinistische mode, de Nederlandse identiteit, de ziekten en kwalen van Calvijn, Staphorstdocumentaires en de calvinistische canon.
Prinses Máxima wordt langs de calvinistische meetlat gelegd, cabaretier Freek de Jonge krijgt ruimte voor een persoonlijke bijdrage, Janny de Moor zorgt voor een maaltijdrecept. Voor meer inhoudelijke artikelen over Calvijn en het calvinisme tekenen deskundigen als Herman Selderhuis, John Exalto en Fred van Lieburg.
Het blad verenigt medewerkers met zeer uiteenlopende achtergronden en meningen. „Calvijn is toch een beetje van ons allemaal”, schrijft Sela -artiestennaam van Liesbeth Goudzwaard-Labeur- in haar redactioneel.
Het begrip ”calvinistisch” krijgt in de artikelen dan ook diverse betekenissen, variërend van sober, hardwerkend en ingetogen tot bekrompen en zuinig, van vrijgevochten tot intolerant. ”Calvinisme” wordt in veel gevallen gekoppeld aan óf de Nederlandse identiteit óf de reformatorische subcultuur, minder aan de neocalvinistische traditie, aan kerkelijke of politieke identiteit.
Het belangrijkste thema van het blad is de beeldvorming van het calvinisme in de hedendaagse Nederlandse maatschappij, hoewel er ook aandacht is voor de historische Calvijn en het historische calvinisme.
Het tachtig pagina’s tellende magazine kost 5,95 euro en verschijnt in een oplage van ruim 10.000 exemplaren. Het blad is vanaf maandag te koop in de meeste boekhandels en kiosken. Het kan ook besteld worden via de website www.calvijnglossy.nl, waar bovendien T-shirts, posters, kaarten en boeken te koop zijn.