Oplages betaalde kranten verder gedaald
De totale oplage van de betaalde dagbladen lag in het derde kwartaal van vorig jaar 2,4 procent lager dan in dezelfde periode in 2007. De betaalde oplage van regionale en landelijke kranten bestond in het derde kwartaal van 2008 uit 3.597.767 kranten.
Dit blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van Het Oplage Instituut (HOI). De kleine christelijke kranten kranten boekten nog enige groei. Zo groeide de oplage van het Nederlands Dagblad met 2,1 procent en het Friesch Dagblad met 3,1 procent. Nrc.next zag zijn oplage met 1,4 procent toenemen, maar de oplage van NRC Handelsblad kromp met 5,2 procent en was daarmee de grootste daler.Het Financieele Dagblad, in het tweede kwartaal van vorig jaar nog goed voor een groei van 9,7 procent, kromp in het derde kwartaal met 0,7 procent.
Van de regionale kranten boekte alleen De Stentor een plusje van 0,8 procent. De grootste krant blijft De Telegraaf met 718.833 exemplaren in het derde kwartaal van 2008, 2,5 procent minder dan in de maanden juli, augustus en september van 2007.