Honda Jazz steekt slim in elkaar
De term nieuw blijkt in de autowereld altijd betrekkelijk. In het geval van de Honda Jazz werd het bestaande model zo gewaardeerd, dat dit nog prima als basis voor de nieuwe generatie kon dienen. Maar de nieuwe Jazz gaat zonder twijfel verder dan een ingrijpende facelift.
Honda heeft met de Jazz een model in huis dat zeer slim geconstrueerd is. Bovendien lapt de vijfdeurs de bekende segmentindeling aan z’n laars. Neem nu de lengte van 3,90 meter, die aanzienlijk korter is dan de meeste actuele modellen in het compacte segment met onder meer de Peugeot 207 en de Opel Corsa.Klein is niet direct een aanduiding die bij de Jazz past. Het geheim zit onder meer in een wat grotere hoogte van de carrosserie en een slimmer gebruik van de ruimte tussen de wielen. De wielbasis van de Jazz blijft gelijk aan die van zijn voorganger. De lengte nam met een paar centimeter toe. Datzelfde geldt voor de breedte, terwijl de hoogte identiek is.
Het profiel laat echter goed zien dat de buitenkant volledig nieuw van de tekentafel komt. Zo groeide de driehoeksruit voor de voorportieren in formaat en raakt deze bijna de ver doorgetrokken koplampen.
Om de grotere spoorbreedte binnen de carrosserie te houden, staan de spatbordranden iets nadrukkelijker naar buiten. Verder kreeg de hele auto een wat modernere aanblik. Buitenspiegels, portiergrepen en bumpers zijn meegespoten en in de Eleganceuitvoering maken de mistlampen deel uit van de luchtinlaat onder in de bumper. De driehoekige achterlichten hebben een fors formaat. Alle designingrepen zorgen voor het effect dat de Jazz in z’n geheel volwassener overkomt. De vijfdeurs lijkt daardoor groter te zijn dan de afmetingen op papier vertellen.
Slimme vindingen
Het interieur kent ook een slimme opzet. Ondanks zijn lengte biedt de binnenkant van de Jazz een ruimte die vergelijkbaar is met die in een middenklasser. Honda voegt daar nog een aantal slimme vindingen aan toe. Neem de zogenaamde Magic Seats, die kinderlijk eenvoudig naar ieders hand te zetten zijn. Zonder het raadplegen van het instructieboekje klappen de twee delen van de zitting tegen de rugleuning omhoog. Hierdoor ontstaat een fraaie, extra bagageruimte tussen de rugleuning van de voorstoelen en de achterbank. Uiteraard kan de bank ook volledig worden neergeklapt, waarna hij samen met de bagageruimte een prachtige vlakke vloer vormt. Onder de normale vloer beschikt de Jazz nog over een extra bergvak met uitklapbare vakverdeling. In diverse etappes groeit de inhoud van 363 tot 1396 liter.
Over de functionaliteit van de Jazz hoeft niemand te klagen. De zitruimte is van hetzelfde laken een pak. Dankzij de flinke hoogte is de zithouding mooi rechtop zonder met benen en hoofd klem te komen zitten. De zitting van de stoelen is niet overdreven lang, maar de ondersteuning blijkt voldoende.
Climate control
De Jazz behoort tot het type auto ”instappen en wegrijden”. In dit kader verdient eveneens de plaatsing van alle bedieningsorganen een compliment.
Het is bijna afwijkend dat Honda in deze tijd de versnellingspook op de vloer plaatst en niet op een uitbouw van de middenconsole. Van een doorlopende console is zelfs geen sprake.
De standaard audio-installatie zit relatief hoog op het dashboard en wordt omgeven door andere bedieningsknoppen, met name van de verwarming, de ventilatie en de airco. De Jazz met 1,4 liter motor bezit zelfs standaard climate control. Verder zijn er twee aansluitingen voor een externe muziekbron. De Elegance is de op een na meest complete uitvoering met een met leer bekleed stuurwiel, dat qua ontwerp zo uit de Civic is overgenomen.
Het dashboard oogt relatief klassiek met drie ronde klokken die in kokers zijn geplaatst. Wat metaalkleurige accenten fleuren het zwarte geheel een beetje op. Prettig zijn het voldoende grote ruitoppervlak en de bescheiden buitenafmetingen, zodat de Jazz zich lekker overzichtelijk laat manoeuvreren. Dat blijkt erg gemakkelijk in druk stadsverkeer en bij het inparkeren.
Functionaliteit en handzaamheid zijn twee zeer belangrijke eigenschappen. Ze vormen een doorontwikkeling op de veelvuldig geprezen voorganger.
Behoorlijk volwassen
Als echte motorenbouwer biedt Honda in de Jazz meerdere i-VTEC benzinemotoren. De 1,2 liter is correct afgerond en levert 90 pk. De 1,4 liter heeft daarentegen toch echt maar 1339 cc. Het vermogen ligt hier op 100 pk en het koppel tipt aan de 127 Nm bij 4800 tpm. De Jazz weegt bijna 1050 kg en dat is naar huidige begrippen relatief bescheiden. De viercilinder heeft weinig moeite om goed te presteren. In 11,4 seconden accelereert de Jazz naar 100 km/u en hij zet een topsnelheid van 182 km/u neer.
De Honda voelt tijdens het rijden behoorlijk volwassen en dynamisch aan. Uitnodigen tot een sportieve rijstijl doet de Jazz echter niet. Mede dankzij het voertuigstabilisatieprogramma in combinatie met tractiecontrole is er sprake van een elektronische waakhond, die gelukkig maar weinig hoeft in te grijpen. Honda heeft de geluidsisolatie ook keurig voor elkaar en dankzij de 15 inch wielen met 65-serie banden is er sprake van een prima comfortniveau.
De Jazz is een goed voorbeeld van een uitermate slim in elkaar gestoken gezinsauto die ook nog eens zuinig met zijn brandstof omspringt. Een gemiddelde van boven de 1 op 15 blijkt prima te realiseren. Bovendien heeft iedere Jazz ongeacht de motor en eventueel aanwezige automaat een B-label. Sterker nog, de gerobotiseerde bak met zes versnellingen maakt de Jazz zelfs nog iets zuiniger.
Honda start de Jazz als 1.2 in standaarduitvoering bij 14.400 euro en daarmee zit de auto in het compacte segment. De 1.4-versie start met een rijk uitrustingsniveau, de Comfort, voor 18.800 euro. De auto heeft dan al een overlap met de middenklasse. Wie nog verder opschakelt naar de luxueuze Elegance, is meteen 20.800 euro kwijt. Een behoorlijk verschil.
Honda Jazz 1.4 i-VTEC Elegance
Waardering
- opmerkelijk ruim interieur bij bescheiden buitenafmetingen, slimme achterbank
- in deze uitvoering meteen aardig kostbaar, weinig vernieuwd design
Techniek
Cilinderinhoud: 1339 cc; maximumvermogen: 73 kW/100 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 127 Nm bij 4800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 11,4 seconden; topsnelheid: 182 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3900 mm; breedte: 1695 mm; hoogte: 1525 mm; wielbasis: 2495 mm; gewicht: 1046 kilogram; inhoud bagageruimte: 363-1396 liter; brandstoftank: 42 liter; Honda Jazz 1.4 i-VTEC Elegance: 20.800 euro.
Alternatieven
Daihatsu Materia 1.5 Soul: 16.499 euro
Een zeer eigenzinnig vormgegeven auto die net als de Jazz bescheiden bemeten, maar door een slimme indeling vanbinnen erg ruim is. De Materia is fors goedkoper, ook met de 1,5 liter motor in de duurste uitvoering. Voor de prijs van de Jazz levert Daihatsu zelfs vierwielaandrijving.
Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive: 19.695 euro
Nieuwkomer in het segment met een uiterst moderne, hoekige vormgeving waardoor de uitstraling van een compacte cross-over wordt verkregen. De Soul is een model waarbij de koper kan spelen met kleur. De X-ecutive is de meest complete uitrustingsvariant.
Renault Grand Modus 1.2 TCe Dynamique: 19.265 euro
Door zijn verlengde carrosserie is de Grand Modus aanzienlijk aantrekkelijker geworden. De 1,2 liter turbomotor is klein en zuinig, maar ook voldoende krachtig door de compressor. Het rijgedrag is vooral comfortabel. Het grote ruitoppervlak maakt de Modus licht vanbinnen en zodoende minder gesloten dan zijn concurrenten.