EU perkt reclame op tabak drastisch in
Tabaksreclame in kranten en tijdschriften, op internet en bij internationale sportevenementen is over een paar jaar in de gehele Europese Unie verboden. Dat is het gevolg van een richtlijn waarmee de lidstaten maandag hebben ingestemd.
Dertien van de vijftien EU-landen stemden voor. Groot-Brittannië vindt de richtlijn niet ver genoeg gaan. Duitsland is tegen omdat het minder beperkingen wil voor tabaksreclame in kranten en tijdschriften en overweegt het Europees Hof van Justitie te vragen de richtlijn te vernietigen.
De meeste maatregelen gaan in per 2005. Sportevenementen zoals de Formule 1 krijgen een jaar respijt en hoeven het pas in 2006 zonder tabaksreclame te stellen.
Het gratis uitdelen van tabaksproducten wordt ook verboden. Reclame in de bioscoop en op affiches blijft toegestaan. Indirect adverteren, bijvoorbeeld met een eigen kledinglijn, mag voorlopig ook nog.
In enkele EU-landen gelden sommige van de maatregelen al. De richtlijn is bedoeld om de wetgeving op dit gebied te harmoniseren. De nieuwe richtlijn is al goedgekeurd door het Europees Parlement.
Een eerder door de EU aangenomen richtlijn die de tabaksreclame aan banden moest leggen werd door het Europees Hof van Justitie vernietigd. Duitsland had ook toen bezwaren en begon een procedure. De regel had betrekking op de volksgezondheid en de EU-regels bepalen dat voor maatregelen op dat terrein unanimiteit is vereist, oordeelde het hof. Nu is de richtlijn geformuleerd als een handelsmaatregel. Daarvoor volstaat een meerderheid.
Duitsland heeft vijftig dagen de tijd om beroep aan te tekenen. Ook een aantal tabaksfabrikanten heeft aangekondigd mogelijk naar de rechter te stappen om de regeling ongedaan te krijgen. Een woordvoerder van Japan Tobacco, eigenaar van de merken Camel en Winston, zegt dat de maandag aangenomen richtlijn in strijd is met de rechterlijke uitspraak waarin het verbod op tabaksreclame van tafel werd geveegd.
De Britse minister van Volksgezondheid, Alan Milburn, is een voorstander van hardere maatregelen. „In de EU overlijden jaarlijks een half miljoen mensen aan roken. De maatregelen die zijn aangenomen bemoeilijken het vinden van de 500.000 mensen die tabaksproducenten jaarlijks aan zich moeten binden om de overleden rokers te vervangen, maar hardere maatregelen waren beter geweest.”