Voorkeur voor donkere kleuren neemt toe tijdens recessie

Spetterend is ze niet, de kleurstelling van het blik dat ’s lands wegen berijdt. Grijs, zwart en blauw voeren de boventoon. Af en toe passeren een witte raaf, een rode bolide of een geel gevaarte. En dankzij de recessie zal het Nederlandse straatbeeld er niet fleuriger op worden.

19 December 2008 12:43Gewijzigd op 14 November 2020 06:56
Wit: Colin Skinner van BASF: Straalt sereniteit, rust en puurheid uit. Mark Ledder van Jonker Automotive: Witte occasions durf ik nog nauwelijks neer te zetten of het moet een luxe model zijn. Foto's RD
Wit: Colin Skinner van BASF: Straalt sereniteit, rust en puurheid uit. Mark Ledder van Jonker Automotive: Witte occasions durf ik nog nauwelijks neer te zetten of het moet een luxe model zijn. Foto's RD

Hoe ouder hoe grijzer. De voorkeur voor de kleur grijs en de leeftijd van de automobilist gaan samen op. Bij het klimmen van de jaren wordt steeds vaker voor grijstinten gekozen - oplopend van 22 procent in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar tot 53 procent bij de 65-plussers. In totaal krijgt 38 procent van de nieuwe auto’s een grijze lak mee. Dat blijkt uit de jongste cijfers van RDC Datacentrum, informatiseerder in de mobiliteitssector.Zwart verovert met bijna 30 procent de tweede plek. De passie voor de donkerste kleur neemt met de jaren af. Van de jeugdigen prefereert 37 procent deze tint, van de senioren nog maar 12 procent. Nummer drie op de ranglijst, blauw, schommelt bij alle partijen rond de 15 procent.

Vrouwen durven een ietsepietsie meer dan mannen. Ze kiezen wat vaker voor pittige kleuren als rood, oranje, geel en groen, maar de verschillen zijn klein.

RDC Datacentrum splitste de voorkeuren van Nederlanders niet alleen uit naar leeftijd en geslacht, maar keek ook naar de particuliere en de zakelijke markt. Grijs scoort bij beide groepen vrijwel gelijk. Leaserijders vallen massaal (37 procent) voor zwart, terwijl een kwart van de particulieren iets met deze kleur heeft.

Van de troon
De lijstjes van de informatiseerder zijn niet wereldschokkend. Dat geldt meestal ook voor het jaarlijkse Global Colour Popularity Report van DuPont Automotive. Zo liet deze toeleverancier van de auto-industrie vorig jaar weten dat zilvergrijs wereldwijd voor het zesde jaar op rij de meest gespoten kleur op nieuwe auto’s was. Zwart prijkte op de tweede plaats.

Dit voorjaar verraste de lakfabrikant echter met de mededeling dat wit en wit parelmoer zilvergrijs van de troon hebben gestoten. Het rapport over 2007 wees uit dat klanten in Noord-Amerika, Japan en Mexico de voorkeur aan deze kleuren geven. Ook RDC Datacentrum concludeert dat wit aan een rentree bezig is. Vooral jonge kopers van de Fiat 500, de Suzuki Swift en de Renault Twingo kiezen vaker voor deze kleur.

Individueel accent
De populariteit van autokleuren staat niet op zichzelf, maar volgt mondiale trends op het gebied van woninginrichting, mode, consumentenproducten en industriële vormgeving, aldus Kevin Docherty, manager bij DuPont.

„Wit mag weer”, merkt ook Colin Skinner, marketing manager bij BASF Coatings Services Nederland. BASF is wereldwijd de grootste leverancier van lakken aan autofabrikanten.

„Kleinere modellen worden nogal eens in wit geleverd, waarbij fabrikanten de mogelijkheid bieden om een wagen via allerlei details te personaliseren. Auto’s gaan qua uiterlijk steeds meer op elkaar lijken. Iemand die zich wil onderscheiden van de massa kan dat onder meer uitdrukken in de keuze van de velgen en van de lakkleur of in het aanbrengen van gekleurde strepen.”

Herinneringen
De meeste Nederlanders doen overigens niet al te wild. „In de showroom zijn mensen enthousiast over modellen met knalkleuren, maar uiteindelijk kiezen ze voor veiligheid. Mede met het oog op de latere verkoopwaarde.”

Toch is de lakkleur geen bijzaak, meent de manager. „Het grootste gedeelte van de auto bestaat uit kleur. Een belangrijk motief bij het uitzoeken van de lak is dat de klant zich prettig voelt bij een tint. Soms geven herinneringen de doorslag. Iemand valt dan bijvoorbeeld op rood omdat zijn moeder vroeger altijd in een rode auto reed.”

Als we de manager van BASF moeten geloven, wordt het straatbeeld er de komende jaren niet fleuriger op. „De voorkeur voor donkere kleuren neemt toe bij een recessie. Misschien omdat mensen op dit moment geen buitensporige dingen willen doen. Zwart, blauw en grijs zijn neutrale kleuren én bieden een zekere behaaglijkheid.”

Duurdere modellen
Het wagenpark op het buitenterrein van Jonker Automotive in Amersfoort oogt stemmig; zilver, antraciet, blauw en zwart overheersen. Tussen de circa 600 occasions prijken enkele exemplaren met een bordeaux of donkergroen jasje. Het autobedrijf huist sinds enkele maanden op een nieuwe locatie langs de A1 en verkoopt sinds oktober niet alleen gebruikte auto’s, maar ook nieuwe Mazda’s.

Mark Ledder, bedrijfsleider Mazda bij Jonker Automotive, loopt al twintig jaar mee in de branche. „De belangrijkste trend? Dat wit metallic de laatste twee jaar steeds populairder wordt op dure modellen.”

De recessie met bijbehorende voorkeur voor donkere tinten heeft Amersfoort nog niet bereikt, aldus de bedrijfsleider. „We verkopen meer auto’s dan ooit. In oktober plusten we 10 procent, in november 40 procent en deze maand hopen we zo’n 30 tot 40 procent meer auto’s aan de man te brengen. Het is vooral een kwestie van scherp prijzen op internet.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer