Economie

Sinterklaasuitgaven hoger dan vorig jaar

Nederlanders geven dit jaar voor 700 miljoen euro uit aan cadeautjes voor sinterklaas. De verkopen zijn circa 5 procent hoger dan vorig jaar, toen de groei echter nog 8 procent bedroeg.

ANP
29 November 2002 19:44Gewijzigd op 13 November 2020 23:58

Dat heeft de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland vrijdag gemeld na een enquête onder de aangesloten branches in detailhandel en winkelambacht. Voor het onderzoek zijn tot en met vrijdag winkeliers in allerlei branches ondervraagd. Voor de uitkomst is ook een schatting gemaakt van de inkopen tijdens dit weekeinde en koopavonden.

Gezien de verkopen stonden op veel verlanglijstjes artikelen van Bob de Bouwer, de meidenpopgroep K3 en legoproducten. Ook marsepeinfiguren van Harry Potter blijken in de smaak te vallen.

Wat sieraden betreft blijkt er grote vraag naar kruizen met stenen. Volwassen Nederlanders kunnen dit jaar ook wasmachines, drogers en ander witgoed verwachten. Bij de aankoop speelt mee dat de premies voor deze energiezuinige apparaten verdwijnen. De top-3 van de elektrotechnische detailhandel bestaat uit dvd-spelers, belkaarten en luxe koffiezetapparatuur.

Net als vorig jaar koopt Sint meer boeken. Veel belangstelling is er voor nieuwe Nederlandse uitgaven. De belangstelling voor dure lederwaren en reisartikelen blijft dit jaar wat achter, blijkt uit onderzoek. De belangstelling beperkt zich tot kleinere lederwaren als portemonnees, kinderrugzakjes en damestassen.

Is inkopen doen voor pakjesavond zeer in trek, de kerstverkopen in de supermarkten vlakken intussen af. Niet omdat consumenten het wat rustiger aan doen. Integendeel, de trend is dat ze het hele jaar door luxer eten. Dat maakte het onderzoeksbureau GfK vrijdag bekend na onderzoek onder een representatieve groep van 4400 Nederlanders.

In de kerstweek besteden Nederlanders dit jaar ongeveer 35 procent meer geld in supermarkten dan tijdens gemiddelde weken. Vorig jaar was dat nog 42 procent, stelt GfK. De afvlakking geldt eigenlijk voor de hele decembermaand. Dit jaar komt de maandverkoop waarschijnlijk uit op 2,2 miljard euro, 8 procent hoger dan een gemiddelde maand. Enkele jaren geleden was dat nog 12 procent meer.

De grootste uitschieter blijft verreweg het wild. Aan konijn, fazant, haas en ander wild wordt in de kerstweek ruim dertien keer zoveel geld uitgegeven als in andere weken. Ook garnalen, stollen en ijsdesserts zijn geliefd.

De boodschappen zijn nodig omdat 75 procent van de huishoudens gewoon thuisblijft tijdens de kerstdagen. Dat percentage is al enkele jaren vrij stabiel. Vooral gezinnen met kinderen gaan de deur niet uit. Van degenen die toch uit eten gaan, kiest de helft voor een gezellige maaltijd bij familie en kennissen. Dit wint de laatste jaren licht aan populariteit, zo blijkt de afgelopen jaren uit onderzoek.

Een kerstdiner in een restaurant neemt de afgelopen vijf jaren gestaag af, tot 8,8 procent van de huishoudens vorig jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer