„Meer werk maken van mijden file”
Veel meer burgers zouden op flexibeler tijden moeten werken, om zo de files te bestrijden. Dat betoogde KPN-topman Ad Scheepbouwer dinsdag in Rotterdam op het afsluitende congres over Fileproof, een project waarbij burgers en bedrijven bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat ideeën konden indienen om zo de files te bestrijden.
„Velen kachelen nog altijd tussen negen uur ’s ochtends en vijf uur ’s middags naar en van hun werk”, betoogde Scheepbouwer.De KPN-topman vindt dat die trend doorbroken moet worden. „Er is meer druk nodig om werknemers ertoe te bewegen flexibeler te gaan werken. Uit zichzelf zijn mensen niet zo veranderingsbereid.”
Bij KPN doen 10.000 werknemers aan telewerken. Ongeveer 7000 KPN’ers hebben apparatuur voor telefonisch vergaderen, waardoor reistijd bespaard wordt.
Elco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland, opperde dat bouwvakkers hun werktijden „meer verspreid over de dag en de week” zouden moeten invullen. Hij ziet wel knelpunten. „Aan de ene kant breek je de binnenstad liever niet tussen negen en vier uur op, maar ’s avonds met een bouwlamp aan de slag gaan, kan ook weer overlast geven.”
Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) toonde zich gisteren verheugd over de inbreng van burgers om het fileprobleem het hoofd te bieden. „Er is een creatief proces ontstaan. Steeds meer heerst de mentaliteit dat we echt wat moeten doen aan de files. Bij mijn aantreden in Den Haag werd me de vraag gesteld of ik tegen hoofdpijn kon. Daar zit de gedachte achter: Waar begin je aan? Maar zo’n houding kunnen we ons niet permitteren.”
Staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat) meldde dat er 1 miljard euro is uitgetrokken om openbaarvervoertrajecten in stedelijk gebieden te verbeteren, zodat meer mensen de bus of de tram pakken. Ze juicht het toe dat een bedrijf als Schiphol medewerkers ov-jaarkaarten aanbiedt, waardoor de filedruk vermindert.
Sommige proefprojecten om files te bestrijden, slaan niet aan, gaven beide bewindslieden toe. Huizinga wees erop dat het meenemen van de fiets in de bus niet van de grond komt. „In de praktijk blijkt dat de chauffeur of andere passagiers toch last hebben van zo’n fiets.”
Een reeks zogeheten kortetermijnmaatregelen heeft Nederlanders de afgelopen jaren 3,4 miljoen file-uren bespaard, zo maakten de bewindslieden gisteren bekend. Dat is ongeveer 3 procent van de wachttijd. Het pakket acties levert 50 miljoen euro aan maatschappelijke baten per jaar op.