Binnenland

Denktank adviseert extra maatregelen gezonde jeugd

De wettelijk toegestane leeftijd voor alcoholverkoop op openbare plaatsen en gelegenheden moet worden verhoogd naar achttien jaar en zoete alcoholhoudende mixdranken moeten duurder worden door een speciale belasting van minimaal 60 cent per flesje. Dat adviseert de Nationale DenkTank 2008 in zijn eindrapport om de jeugd in Nederland gezonder te laten leven.

ANP
17 December 2008 10:25Gewijzigd op 14 November 2020 06:55

Het rapport met als titel ’Gezond voor elkaar’, is woensdag gepresenteerd aan onder anderen minister Rouvoet van Jeugd en Gezin.Ook moet volgen shet rapport alcoholbezit onder de achttien jaar strafbaar worden gesteld en het aantal controleurs van alcoholverkooppunten moet worden verzesvoudigd.

De organisatie adviseert verder reclame voor ongezonde voedingsmiddelen niet te richten op jongeren tot twaalf jaar, reclames voor ongezonde producten niet toe te staan tussen vier uur ’s middags en negen uur ’s avonds en in die reclame geen gebruik te maken van kinderidolen en fictieve figuren.

Naast beperkende maatregelen heeft de DenkTank een aantal stimulerende maatregelen bedacht, waarbij ouders, omgeving en instanties meer samenwerken om jongeren gezond te houden. Daaronder zijn een ’lifestylecheck’ waarmee overgewicht vroegtijdig kan worden ontdekt en een website, www.ditismijnplan.nl, waar jongeren subsidie kunnen aanvragen voor zelfbedachte projecten in hun buurt.

Volgens het rapport gedraagt bijna de helft van de jongeren tussen tien en twintig jaar zich ongezond terwijl 83 procent vindt dat ze gezond leeft. Jongerenzien drugsgebruik en roken als de grootste probleemgebieden onder jongeren, terwijl één op de tien jongeren lijdt aan zwaar overgewicht. Bijna de helft van die leeftijdsgroep vindt dat je bij zes glazen alcoholische drank op een avond nog niet te veel hebt gedronken.

Het kabinet richt zich overigens al meer en meer op het terugdringen van ongezond gedrag onder jongeren. Zo wordt het bezit van drank op straat onder de zestien jaar verboden en worden op radio en televisie drankreclames voor 21.00 uur drankreclames taboe.

Gemeenten mogen al beperkt experimenteren met verhoging van de leeftijdsgrens voor kopen van drank naar achttien jaar. Ook riep minister Rouvoet fabrikanten van snoepwaren eerder al op geen reclame meer te maken die is gericht op kinderen tot twaalf jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer