EU–verkoop nieuwe auto’s kwart lager
De verkoop van nieuwe auto’s in de Europese Unie was in november ruim 25 procent lager dan een jaar geleden. Het is de sterkste daling sinds 1999, meldde de Europese vereniging van autofabrikanten ACEA dinsdag.
De vereniging legt de oorzaak grotendeels bij de financiële en economische crisis. November had dit jaar bovendien twee werkdagen minder dan vorig jaar.De sterkste daling was te zien in Ierland, waar de verkoop 55 procent daalde. In Nederland verkochten dealers bijna 22 procent minder nieuwe wagens, ofwel 29.867 stuks. Dataverzamelaar RDC meldde de Nederlandse daling al vorige week.
De daling in EU–landen is nog niets vergeleken bij de situatie in IJsland. Inwoners van het bijna–failliete eiland kochten in november 94 procent minder nieuwe wagens: slechts 74 exemplaren.
In de EU lijden alle fabrikanten sterk onder de kelderende verkoop. Bij de grote merken komt de klap vooral hard aan bij General Motors (Opel, Chevrolet, Saab). De verkoop lag in november 38 procent onder die van dezelfde maand vorig jaar.
Europa’s grootste autofabrikant Volkswagen hoefde ruim 16 procent minder nieuwe wagens aan klanten te leveren. Bij dealers van Ford, Renault, Fiat, Peugeot en Citroën ligt de verkoop ook fors lager.
Van de dertig grootste merken in de EU is er echter slechts een uitzondering. Het Roemeense Dacia is in november de enige die de verkoop zag stijgen, nog wel met ruim 25 procent tot ruim negenduizend stuks.
De meeste autofabrikanten hebben inmiddels besloten hun fabrieken rond Kerstmis langdurig stil te leggen. De Europese Unie biedt de bedrijven een noodpakket van circa 5 miljard euro, om nieuwe milieuvriendelijker modellen te ontwerpen.