Tobben of boffen in de budgetklasse

De groei is uit de economie. En daarmee uit de portemonnee van de consument. De tijden van meer, groter en duurder hebben welhaast als vanzelf plaatsgemaakt voor een periode van bezinning op bestedingen. Aanleiding voor een zoektocht naar mobiliteit voor minder munten. Voor pakweg 12.000 euro bijvoorbeeld.

Arno Witvliet
29 November 2002 12:31Gewijzigd op 13 November 2020 23:58
Auto’s van pakweg 12.000 euro zijn klein maar fijn. Een fabrikant zoals Daihatsu (met de Young RV) leveren voor dat geld vaak leuk aangeklede, frisogende modellen. - Foto RD
Auto’s van pakweg 12.000 euro zijn klein maar fijn. Een fabrikant zoals Daihatsu (met de Young RV) leveren voor dat geld vaak leuk aangeklede, frisogende modellen. - Foto RD

Je kunt bijna geen krant of tijdschrift openslaan of je oogt valt wel op een kleurige advertentie waarin een voordelig gefotografeerde vierwieler onder de aandacht van de lezer wordt gebracht. De verkopen lopen terug en dus moet er harder aan de consument getrokken worden, zo lijkt menig autofabrikant te redeneren. Al die dure advertentiecampagnes kunnen echter niet voorkomen dat er in ons land dit jaar minder nieuwe auto’s geregistreerd worden dan vorig jaar. In de periode januari tot en met september besloten 30.000 vaderlanders minder dan vorig jaar een nieuwe bolide aan te schaffen.

De cijfers die het RDC Datacentrum publiceert, geven geen antwoord op de vraag of de gemiddelde aanschafprijs van nieuwe auto’s in deze periode ook gedaald is ten opzichte van de periode van vorig jaar. Feit is echter dat de media bijna dagelijks berichten over faillissementen, surceances van betaling, ontslagen, reorganisaties en nog veel meer ontwikkelingen die hun uitwerking op het bestedingsgedrag van de consument niet missen.

De RDC-cijfers laten wel zien dat merken zoals Suzuki en Kia ondanks de teruglopende verkopen in de lift zitten en dat Daihatsu zich in deze marktomstandigheden goed weet te handhaven. Deze merken gelden samen met Daewoo en Hyundai, die wel marktaandeel moesten inleveren, als de koningen van de budgetklasse. Deze fabrikanten kunnen de consument voor een bedrag van om en nabij 12.000 euro diverse modellen aanbieden. En kiezen is leuker dan kniezen. In de showrooms van de volumemerken word je met een budget van 12 mille vrijwel direct naar de afdeling met gebruikte wagens verwezen. Basismodellen zoals de Ford Fiesta 1.3 Core (12.750 euro), Opel Corsa 1.0-12V (11.295 euro), Peugeot 206 1.1 XR (11.700 euro) en Seat Ibiza 1.2 12V Stella (12.750 euro) gelden als prijslokkertjes, maar worden in de praktijk vrijwel nooit verkocht. Airconditioning, elektrisch verstelbare buitenspiegels of een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel zijn op deze uitvoeringen niet standaard. Die auto’s staan dan ook nooit in de showroom. Verkopers presenteren liever de leukere -dus duurdere- modellen. Het is dus aardiger om je licht eens op te steken bij de prijsbrekers in autoland. Dan is er niet alleen wat te kiezen, maar het geeft ook de mogelijkheid om voor de prijs van de zojuist opgesomde auto’s een rijker uitgerust alternatief aan te schaffen.

Suzuki
Suzuki bijvoorbeeld wil al vanaf 7999 euro zakendoen. Voor dat bedrag zijn er de Alto 1.1 GL en de Swift 1.0 ECO. De Swift 1.3 Summum wisselt voor 9999 euro van eigenaar en is voorzien van leuke items zoals sportstoelen, centrale portiervergrendeling en elektrische ramen. De Suzuki-dealer heeft verder de Wagon R+ in de aanbieding (vanaf 8999 euro), terwijl de goedkoopste Ignis vanaf 11.999 euro de showroom wordt uitgereden. Vier verschillende modellen die allemaal (ruim) onder de 12.000 euro in eigendom verworven kunnen worden. En volop keuze tussen driedeurs- en vijfdeurswagens.

Daihatsu
Bij Daihatsu is er minder variatie in het laagste prijssegment, maar ook bij dit Japanse merk kan de mobiele consuminderaar heel fatsoenlijk uit de voeten. Zo staat de Cuore vanaf 7999 euro in de prijslijst, terwijl de Sirion en de Young RV vanaf respectievelijk 12.099 en 11.899 euro te koop zijn.

Stuurbekrachtiging, twee airbags en elektrisch bedienbare voorramen zijn bij de prijs inbegrepen, dus van misplaatste krenterigheid is geen sprake.

Daewoo
Daewoo paait de consument met drie verschillende modellen. De populaire Matiz is er vanaf 7995 euro en wordt geflankeerd door de ruime en multifunctionele Kalos 1.4 Spirit van 11.595 euro en de Lanos 1.3 Pure, die voor 300 euro minder de weg op mag. De Lanos 1.3 Pure bijvoorbeeld is standaard uitgerust met stuurbekrachtiging, twee airbags en centrale portiervergrendeling. Wie 400 euro meer in de knip heeft, kan opteren voor de Lanos 1.5 Spirit, die niet alleen over meer spierballen, maar ook over een achterspoiler en airconditioning beschikt.

Kia
Kia biedt onder de 12 mille geen keus. In die klasse is er alleen de Rio, maar wel voor weinig geld. De vierdeurs-Rio is er al vanaf 9295 euro, exclusief stuurbekrachtiging. De auto mag dan karig uitgerust zijn, maar met een kofferruimte van 547 liter is de Rio qua binnenruimte onovertroffen in deze prijsklasse. De Rio 1.5 LS is te koop voor 11.745 euro en voor dat bedrag voorzien van elektrisch bedienbare zijramen, stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare buitenspiegels en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De vijfdeurs-Rio kost overigens 500 euro extra.

Hyundai
Hyundai biedt de prijsbewuste consument onder de 12.000 euro keuze uit de Atos, de Getz en de Accent. Een beetje boven het budget, maar een aanrader van formaat, is de Hyundai Getz 1.6 GLS. Voor 12.495 euro is deze auto niet alleen voorzien van een 77 kW/105 pk sterke 1,6 liter zestienklepper, maar zijn zaken zoals twee airbags, elektrische ramen en buitenspiegels, centrale portiervergrendeling en airconditioning allemaal standaard. De Getz is er overigens vanaf 9895 euro, terwijl de Atos en de Accent respectievelijk vanaf 8595 en 10.695 euro in de prijslijst zijn opgenomen.

Fiat
De goedkoopste auto die er in Nederland te koop is, kan bij de Fiat-dealer worden besteld. De Fiat Panda is er al meer dan twintig jaar en nog steeds te krijgen. Vanaf 6095 euro, nieuw. Wie dat wel heel erg basic vindt, kan altijd nog kiezen voor de Seicento, die vanaf 7525 euro leverbaar is. Enige haast is trouwens geboden, want Fiat gaat deze absolute prijskrakers uit de handel nemen en vervangen door een nieuw klein model. Dat wordt zonder twijfel duurder. De tijd zal leren of Fiat zijn reputatie als aanbieder van ”automobiliteit voor het minst” zal kunnen handhaven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer