„Kwart van autodealers wil snijden in banen”
Een kwart van de Nederlandse autodealers wil volgend jaar schrappen in zijn personeelsbestand, waarbij gedwongen ontslagen niet worden uitgesloten.
Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerde enquête, die het vaktijdschrift Automotive hield onder 200 autodealers.Automotive ondervroeg erkende dealers van automerken naar hun beleving van 2008 en hun verwachtingen voor 2009. De dealers wacht een zwaar jaar door de financiële crisis en de economische teruggang.
Bijna de helft van de 200 ondervraagde dealers verwacht een verslechtering in 2009. Vrijwel alle autoverkopers willen om dreigende financiële problemen te voorkomen, snijden in de kosten.
Een op de drie dealers rekent erop personeel gedwongen op straat te moeten zetten, terwijl twee derde van de dealers verwacht het aantal banen te kunnen terugdringen door natuurlijk verloop. Daarnaast wordt bezuinigd op de inkoop van onder meer auto’s en onderdelen, en op advertentie-uitgaven.
De helft van de dealers verwacht dat hun bedrijfsresultaat volgend jaar lager zal uitvallen. Een klein deel rekent erop volgend jaar het bedrijf te verkopen.
De angst voor faillissement bij het eigen bedrijf is niet groot. Slechts zeven dealers gaven aan te vrezen in 2009 faillissement te moeten aanvragen. Wel verwachten de verkopers voor komend jaar een toename van het aantal faillissementen in de sector.
De tijd dringt voor Amerikaanse politici en de autofabrikanten General Motors (GM), Ford en Chrysler om de Amerikaanse auto-industrie van de ondergang te redden. Na de afwijzing donderdag van een reddingsplan voor de ”grote drie” begon opnieuw een koortsachtig overleg, tot in het Witte Huis toe.
Een oplossing moet wel snel gevonden worden, omdat zowel GM als Chrysler aan de rand van de afgrond staat. GM heeft nog net genoeg geld om het einde van het jaar te halen, terwijl Chrysler nog hooguit tot begin volgend jaar kan overleven. Ford houdt het nog wel wat langer uit.
De kansen om nog dit jaar een noodplan door het Amerikaanse Congres te krijgen zijn echter verkeken na de afwijzing van de Senaat, die volgens de Democratische fractievoorzitter Harry Reid „einde verhaal” betekent.
Een mogelijkheid die de grote drie al eerder hebben aangekaart, is geld gebruiken uit het ’potje’ van 700 miljard dollar dat de Amerikaanse regering opzij heeft gezet voor de financiële sector. Het Witte Huis liet gisteren weten te overwegen de zieltogende autosector op die manier te helpen.
Ook zouden de autofabrikanten kunnen aankloppen bij de Federal Reserve. Ben Bernanke, voorman van de Fed, toonde zich echter niet genegen geld te geven. Hij sloot noodleningen niet uit maar maakte wel duidelijk dat het Amerikaanse Congres moet beslissen over hulp aan andere sectoren dan de financiële.
Intussen winnen zuinige auto’s aan populariteit. Momenteel is ruim 40 procent van de verkochte nieuwe auto’s voorzien van een zuinig A- of B-label. Vorig jaar was dat 22 procent. Dat meldde RDC Datacentrum gisteren.