Qubo is een echte gezinstopper

Op wat voor soort auto zit de consument te wachten? Wie als fabrikant die wijsheid in pacht heeft, kan ook tijdens een economische crisis overleven. Wensen van automobilisten variëren door de tijd. Op dit moment zoekt iedereen naar betaalbaar, ruim, compact en zuinig. Fiat kleurt dit plaatje met de nieuwe Qubo keurig in.

Tony Vos
12 December 2008 09:30Gewijzigd op 14 November 2020 06:54
De Fiat Qubo is een opvallende verschijning door zijn hoge carrosserie, schuine ruitlijn en twee schuifdeuren. Foto’s Tony Vos
De Fiat Qubo is een opvallende verschijning door zijn hoge carrosserie, schuine ruitlijn en twee schuifdeuren. Foto’s Tony Vos

Iedere auto is op een eigen manier functioneel. Iemand die graag open rijdt, vindt het functioneel dat de kap van een cabriolet open kan. Een ander die de mogelijkheden van de Duitse autobanen volop wil gebruiken, noemt een top van ruim 300 km/u functioneel. Doorgaans wordt onder functionaliteit toch vooral ruimte en optimale inzetbaarheid verstaan.Wat is de nieuwe Fiat Qubo nu exact? De auto is afgeleid van de Fiorinobestelwagen die in de Turkse Fiatfabriek wordt gemaakt op een uit de Grande Puntofamilie afkomstige bodemgroep. Fiat werkt in dit project samen met Citroën en Peugeot, die eigen versies onder de typenamen Nemo en Bipper leveren.

Toch is de Qubo een verhaal apart. De ontwerpers van Fiat slaagden erin van de personenversie van de Fiorino een bijzonder originele verschijning te maken. Het meest in het oog springende element zijn de zijruiten die vanaf de schuifdeuren in een schuine lijn omhoog lopen. Daarmee wordt het beeld volledig bepaald. Als de ruiten hoekig waren geweest, had de Qubo een minder leuke uitstraling gehad. Andere afwijkende elementen zijn de achterkant met precies in het midden een ronding waarin het logo is opgenomen en de donkere band die de achterlichten met elkaar verbindt. De spatbordranden worden flink benadrukt. De uitbouw daarvan loopt keurig over de portieren door.

Het front oogt stoer omdat de bumper ver naar voren steekt en de koplampen juist verder naar achteren liggen.

Ontgrendelknop
Fiat levert op dit moment alleen de Dynamicuitvoering, die standaard onder meer voorziet in mistlampen en meegespoten buitenspiegels. De auto kan nog verder worden aangekleed met lichtmetalen wielen, fantasievol gevormde dakrails en donker getinte ruiten vanaf de B-stijl. Dit pakket kost 500 euro.

De Qubo blijkt met een lengte van 3,96 meter lekker compact en daardoor ook prima te hanteren in druk stadsverkeer. De auto blijft in formaat onder de Grande Punto. Achter staan de wielen op de hoeken, voor is er sprake van een behoorlijke overhang.

De toegankelijkheid van de carrosserie laat weinig te wensen over: voor twee flinke portieren, daarachter twee schuifdeuren om op de achterbank te komen en een flinke achterklep. Voor langere personen zou die klep nog wat hoger open mogen gaan.

De klep beschikt over een eigen ontgrendelknop boven de nummerplaat en kan met een druk op de contactsleutel op afstand worden geopend. Die laatste mogelijkheid heeft een nadeel, want het blijkt bijna onmogelijk de sleutel in het contactslot om te draaien zonder deze knop in de drukken. Elke keer na het starten moet weer uitgestapt worden om de klep dicht te gooien.

Opbergmogelijkheden
Zo fris en vrolijk als de buitenkant oogt ook het interieur. Dat komt onder meer doordat de zwarte stoelen van een zilvergrijze middenbaan zijn voorzien. De carrosseriekleur keert op delen van de portieren terug en het dashboard beschikt over enkele haast obligate metaalkleurige elementen. Dat een aantal kunststofdelen uit behoorlijk hard materiaal gemaakt is, mag de pret in deze klasse niet drukken.

Er zijn voldoende opbergmogelijkheden. Het bagagevolume bedraagt onder de hoedenplank al minimaal 330 liter en is uit te breiden tot 2500 liter als de bank wordt neergeklapt (in delen) en uitgenomen. Optioneel is een passagiersstoel te bestellen die neer kan klappen tot een tafeltje, maar ook helemaal op de bodem kan worden opgeborgen. In dat geval wordt de interne laadlengte 2,50 meter. Aan de meerprijs van 75 euro kan het niet liggen.

Standaard beschikt de Dynamic over een handbediende airco, audio-installatie, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, middenarmsteun voor en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels.

De bestuurder zit behoorlijk rechtop achter het stuur, maar daarvoor is de auto ook hoog genoeg. Het uitzicht naar voren en opzij is riant. Naar achteren zijn de raamstijlen en de oplopende ruitlijn niet belemmerend voor de overzichtelijkheid. Maar vanwege de rechte achterkant kan de automobilist het einde van de carrosserie bij het inparkeren goed inschatten. Fijn dat de versnellingspook een hoog plekje op de middenconsole kreeg.

Opa en oma
Fiat levert de Qubo vooralsnog met een 1,4 litermotor, een eenvoudige achtklepper die een bescheiden vermogen van 73 pk en een koppel van 118 Nm levert. Een motortje dat prima voldoet onder de gemiddelde omstandigheden waaronder een dergelijke gezinsauto wordt gebruikt. Kinderen naar en van school brengen, boodschappen doen, naar opa en oma gaan en er af en toe een paar dagen tussenuit knijpen.

De topsnelheid van 155 km/u en de acceleratie naar 100 in 14,5 seconden zijn geen getallen waarmee iemand indruk kan maken, maar deze rust went snel. De tijd is voorbij dat iedereen bij het stoplicht als eerste weg wil zijn. Veel praktisch nut en een bescheiden brandstofverbruik zijn van veel groter belang. Wanneer er met een bescheiden motor toch stevig doorgereden wordt, is dat in de consumptie wel goed te merken. Een praktijkgemiddelde van 1 op 11 blijkt bij deze rijstijl veel reëler dan de 1 op 14,3 die Fiat in de officiële cyclus heeft gemeten.

De relatief grote band/wiel-combinatie en de afstemming van het onderstel zorgen voor een comfort dat past bij het gebruik van de Qubo. De carrosserie helt niet overdreven in bochten en weet goed raad met de vele verkeersdrempels waar Nederland inmiddels vol mee ligt. Daardoor is de Qubo op heel veel terreinen precies de auto waarmee Fiat in deze tijd prima kan scoren.

Op dit moment staat er nog maar één versie op de prijslijst, de 1.4 Dynamic voor 15.750 euro. Er is een eenvoudiger Active in voorbereiding, die aantrekkelijker van prijs zal zijn. Er volgt nog een 1.3 16V multi-jet diesel. Deze versie zal vanwege de straf-BPM al snel te duur zijn ondanks het gunstige verbruik en lage CO(in2(-uitstoot.

Fiat Qubo 1.4 Dynamic

Waardering

  • modern en kloek ogende ruimtewagen met handige schuifdeuren en functioneel interieur
  • bescheiden prestaties, onhandige contactsleutel bij starten motor

Techniek

Cilinderinhoud: 1360 cc; maximumvermogen: 54 kW/73 pk bij 5200 tpm; maximumkoppel: 118 Nm bij 2600 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 14,5 seconden; topsnelheid: 155 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 3959 mm; breedte: 1716 mm; hoogte: 1735 mm; wielbasis: 2513 mm; gewicht: 1155 kilogram; inhoud bagageruimte: 330-2500 liter; brandstoftank: 45 liter; Fiat Qubo 1.4 Dynamic: 15.750 euro.

Alternatieven

Dacia Logan MCV Lauréate 1.6 16V: 13.795 euro

Een uiterst betaalbare, zeer ruime auto die het zoekt in de lengte in plaats van de breedte. Daardoor is ook een versie met zeven zitplaatsen mogelijk. De krachtigste benzinemotor zorgt voor goede prestaties, de lange wielbasis voor een prettig comfort.

Nissan Note 1.4 Pure: 15.995 euro

Slim concept van een vijfdeurs hatchback met bescheiden afmetingen. Handige achterbank en dubbele vloer in bagageruimte. Is vanwege normale hoogte niet zo ruim als de Qubo, maar heeft mede door zijn 1.4 16V benzinemotor betere rijeigenschappen.

Skoda Roomster 1.2 Classic: 16.030 euro

Auto die qua concept aardig in de richting van de Qubo komt, maar qua formaat toch iets groter is. De instapversie heeft een uiterst bescheiden 1,2 liter driecilinder motor. Grotere motoren wel leverbaar, maar tegen een hogere prijs. De Roomster geeft een zeer degelijk gevoel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer